Evenwichtsvoorwaarde DNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Evenwichtsvoorwaarde DNA

Hallo allemaal,

als oefenvragen voor ons moleculaire biologie tentamen kwam ik de volgende vraag tegen:

'Twee stukken enkelstrengs DNA (DNA1 en DNA2) zijn complementair aan elkaar. 2nM dubbelstrengs DNA (DNA1,2) wordt door verhoging van de temperatuur langzaam uitgesmolten volgens de reactie:

DNA1,2<--> DNA1 + DNA2

Bij 75 graden celcius zijn er tweemaal zoveel dubbele strengen in oplossing dan enkele strengen. Wat is bij die temperatuur de evenwichtsconstante?'

Zelf kwam ik hier op:

Voor de evenwichtsvoorwaarde geldt:

Keq = [DNA1][DNA2]/[DNA1,2]

Ik stel DNA1 en dus DNA2 beiden op 1.

Gegeven is dat er tweemaal zoveel dubbele strengen (DNA12) in oplossing bevinden dan enkele strengen (DNA1 + DNA2)

Als ik DNA1 ( En dus ook DNA 2) op 1 stel

is DNA12: 2*(1+1)

Invullen kom ik uit op :

Keq = [1]*[1]/[4] = 0,25

Volgens mij gaat er iets niet helemaal goed met de berekening, althans mijn wiskunde laat mij een beetje in de steek.

Weet iemand misschien of ik het zo goed doe, of waar het misschien mis gaat?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Evenwichtsvoorwaarde DNA

Bij 75 graden celcius zijn er tweemaal zoveel dubbele strengen in oplossing dan enkele strengen. Wat is bij die temperatuur de evenwichtsconstante?
Dit is niet voldoende om de evenwichtsconstante te bereken. Hiervoor is ook de concentratie in mol per liter nodig. De dissociatiegraad hangt nl. ook af van de concentratie. Hoe hoger de concentratie hoe lager de dissociatiegraad.

De grootte van K hangt alleen af van de temperatuur.

Reageer