[natuurkunde] De Verkanting van een trein uitrekenen
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
Ik zit te trappelen als een klein kind op SInterklaasavond...
-
- Berichten: 22
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
klazon schreef: ↑zo 28 okt 2012, 21:27
Dan ben ik nu wel benieuwd naar je uitwerking van dit vraagstuk.
daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zou je me anders een klein beetje opweg kunnen helpen?
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
In je vorige bericht wekte je de indruk dat je het snapte. Maar kennelijk heb ik dat verkeerd begrepen.
Heb je al een idee welke krachten er op de trein werken, en door wie of wat die krachten worden geleverd?
Heb je al een idee welke krachten er op de trein werken, en door wie of wat die krachten worden geleverd?
-
- Berichten: 22
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
Ja, volgens mij krijg je F, Fz, Fn en Fw max.
- Moderator
- Berichten: 51.296
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
Als de verkanting in orde is voor de snelheid waarmee de trein de bocht omgaat is er juist geen Fw nodig om de trein in de bocht te houden. Een auto zou zo'n bocht kunnen nemen op een correct verkante bocht voorzien van spiegelglad ijs.
In zo'n geval levert de component van de zwaartekracht langs de helling juist voldoende om de centrifugaalkracht te kunnen zijn die de trein in de bocht houdt.
Minder correct, maar een even juist resultaat leverend in absolute zin, zou je kunnen spreken van een centriFUGAALkracht (denkbeeldig) die even groot is als, en tegengesteld gericht aan, die component van de zwaartekracht langs de helling.
In zo'n geval levert de component van de zwaartekracht langs de helling juist voldoende om de centrifugaalkracht te kunnen zijn die de trein in de bocht houdt.
Minder correct, maar een even juist resultaat leverend in absolute zin, zou je kunnen spreken van een centriFUGAALkracht (denkbeeldig) die even groot is als, en tegengesteld gericht aan, die component van de zwaartekracht langs de helling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 22
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
V2= 752
V2 = 5625 m/s2
r * g * tan a = 5625 m/s2
5.000 * 10 * tan a = 5625 m/s2
50.000 *tan a = 5625 m/s2
a = 6.42 graden
sin a = h / 1435
sin 6.42 = h / 1435
sin 6.42 * 1435 = 160 mm
V2 = 5625 m/s2
r * g * tan a = 5625 m/s2
5.000 * 10 * tan a = 5625 m/s2
50.000 *tan a = 5625 m/s2
a = 6.42 graden
sin a = h / 1435
sin 6.42 = h / 1435
sin 6.42 * 1435 = 160 mm
- Pluimdrager
- Berichten: 7.933
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
Hoewel het antwoord goed is, is het me een raadsel hoe je er aan gekomen bent.
Kijk alleen eens naar de eerste twee regels van je berekening:
Het is lang geleden dat ik heb leren rekenen, maar ik weet nog steeds dat dat niet goed kan zijn.
Kijk alleen eens naar de eerste twee regels van je berekening:
Hier staat dus: 752 = 5625.
Het is lang geleden dat ik heb leren rekenen, maar ik weet nog steeds dat dat niet goed kan zijn.
-
- Berichten: 22
Re: De Verkanting van een trein uitrekenen
Ja, ik had het even snel gekopieerd van word.
had de som ineens door
En hij had niet de kwadraat mee gekopieerd.
het is dus:
V2= 752
V2 = 5625 m/s2
Bedankt voor de moeite !
had de som ineens door
En hij had niet de kwadraat mee gekopieerd.
het is dus:
V2= 752
V2 = 5625 m/s2
Bedankt voor de moeite !