[scheikunde] 10 stoffen aantonen practicum.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

10 stoffen aantonen practicum.

Hallo mensen,

Ik moet voor scheikunde 10 stoffen die ik eb gekregen in buisjes aantonen en alles netjes in een logboek noteren. Ik heb nu al 6 stoffen aangetoond:

-koperchloride

-water

-suiker

-glycerol

-magnesium

-natriumcarbonaat

Hoe beter / origineler de manier van aantonen is hoe meer punten. Ik zou graag wat hulp willen bij:

Aantonen van:

-ammoniumsulfaat

-calciumfosfaat

-kaliumjodide

-alluminium (deze is het lastigst)

Hoop dat jullie mij kunnen helpen;)!

Koen

Berichten: 12.262

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Aluminium in de zin van metaal?

Gooi het in 1M natronloog en wacht op de belletjes die vormen, zo snel als ik kan bedenken geeft geen van de andere 9 stoffen een dergelijke reactie.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Ja aluminium solid, dus denk dat ik het eerst in bijv zoutzuur moet oplossen toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Nee, juist niet. Aluminium reageert direct met loog, onder waarneembare vorming waterstofgas. Nu ik het rijtje nog even bekijk zal magnesium dat ook wel doen, maar die had je al bepaald dus hoef je niet meer te testen.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Okee, ga het dinsdag op school proberen!

Heb je nog een tip voor het aantonen van

-ammoniumsulfaat

-calciumfosfaat

-kaliumjodide

op een originele manier. Want alleen neerslagreacties leveren niet maximale punten op..

Bedankt!

Berichten: 12.262

Re: 10 stoffen aantonen practicum.

Ik weet niet wat voor apparatuur je ter beschikking hebt, dus dat maakt het lastig. Ionen als calcium, kalium of jood kun je wellicht prima aantonen door oplossen en AES of AAS analyse, maar dan moet je wel beschikken over het benodigde apparaat.

Voor kaliumjodide is er wellicht nog een aardige manier om het aan te tonen zonder bijzondere apparatuur: Het oplossen van I- zorgt ervoor dat opgelost I2 word reageert tot I3- met een zichtbaar verschil in kleur van de oplossing.
Victory through technology

Reageer