oplossen vaste stof in gas

Moderator: ArcherBarry

Reageer

oplossen vaste stof in gas

Ik heb een zuur dat onoplosbaar is in water. Om deze oplosbaar te maken voeg ik H2CO3toe. Maar hierdoor ontstaat er schuimvorming en zal de concentratie in de oplossing lager en dus incorrect zijn.

Nu vraag ik me af:

Of er na schudden, totdat het schuim verdwijnt er nog steeds een deel onoplosbaar blijft in water (er werd dus geen zout gevormd) doordat het 'opgelost' is in het gevormde CO2, en niet in de waterige fase.

Maar na verloop van tijd zullen ook de deeltjes, 'opgelost' in het gevormde CO2overgaan naar de waterige fase.

Kan dat?

Berichten: 12.262

Re: oplossen vaste stof in gas

Welk zuur, en wat doe je er precies mee?
Victory through technology

Re: oplossen vaste stof in gas

Het is een organisch stof, een geneesmiddel dat in zijn zure, onoplosbare vorm aan mij gegeven wordt.

Ik maak hier een zout van om het dan via HPLC te analyseren.

De concentratie van mijn eerste injectie is lager dan die van mijn tweede injectie. Terwijl de tweede steeds lager zou moeten zijn aangezien het product dan al aan 't degraderen is.

Ik heb in een artikel gevonden dat zij ipv H2CO3 een fosfaatbuffer gebruiken omdat dit geen schuimvorming veroorzaakt en dus geen verschil in concentratie geeft.

Ik moet H2CO3 gebruiken om er een zout van te maken (daarna wordt er ook nog een 0,9% NaCl oplossing aan toegevoegd).

Nu heb ik goed geschud en pas 0,9% NaCl toegevoegd toen het schuim verdwenen was. Maar het is opmerkelijk dat de eerste injectie steeds een lagere concentratie geeft.

Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is dat een deel onopgelost is wanneer ik de eerste maal injecteer maar wel in oplossing is gegaan tegen de tweede injectie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oplossen vaste stof in gas

  1. Hoe voeg je H2CO3 toe? Dat is geen stabiel poeder of zo!
  2. Je titel is "oplossen van een vaste stof in een gas". Hoe zie je dat voor je? Eigenschap van een gas is dat de moleculen op "grote" afstand van elkaar zijn, en zeer weinig interactie aangaan. Zo kun je in een gas niet van een oplossing spreken, uitsluitend van een gasmengsel.

Re: oplossen vaste stof in gas

Ik voeg een H2CO3 oplossing toe aan het zure geneesmiddel in poedervorm. Het zure poeder (ook als 't in een zout is omgevormd) degradeert in elke waterige oplossing. Maar de degradatie gebeurt traag (halfwaardetijd meer dan 9 uur schat ik).

ik dacht aan een gasvormig complex (geneesmiddel-CO2) dat moeilijk oplosbaar is in water, maar ik weet niet of dit bestaat of kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: oplossen vaste stof in gas

Ik denk toch echt dat je een Na2CO3 oplossing toevoegt.

Aan complexen en "oplossen in een gas" hoef je niet te denken. Oplossen in een gas kan niet. Het enige wat kan is dat een stof verdampt, en in de gasfase mengen alle stoffen.

Maar het kookpunt van je verbinding is daar per definitie veel te hoog voor.

Naar ik begrijp meet je bij de eerste injectie een lagere concentratie dan bij de tweede injectie. Dan zijn er twee mogelijkheden:

1. Er is iets met je apparaat aan de hand; kolom, detector, wat dan ook

2. De stof is nog niet in zijn geheel opgelost en bevindt zich als miniscule deeltjes in het monster. Deze deeltjes blijven achter op een filter of op het begin van de kolom (alwaar ze de kolom verstoppen)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: oplossen vaste stof in gas

Ik voeg NaHCO3 toe, mijn excuses.

Ik heb in de literatuur nog zulke resultaten gevonden. Dus ga ik het aannemen en via de referenties dit probleem verklaren.

Merci voor alle uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: oplossen vaste stof in gas

Wat voor resultaten bedoel je precies?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: oplossen vaste stof in gas

Resultaten die beschrijven dat de concentratie, direct na het maken van de oplossing (geneesmiddel + NaHCO3 + fysiologische oplossing) lager ligt dan de werkelijke concentratie dat in het geneesmiddelpoeder aanwezig is. Zij stellen daarom een ander type base.

En ze geven ook een verklaring voor een aantal pieken die ik niet kon verklaren. Overblijfselen van de sterilisatietechniek.

Nu heb ik nog een vraagje :)

Moet de som van alle pieken hetzelfde getal geven? Buiten het de piek van het vloeistoffront meegerekend.

Kan ik zo nagaan of een verdunning analytisch gemaakt werd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: oplossen vaste stof in gas

Je drukt je erg onzorgvuldig uit. Wat bedoel je met "de som van alle pieken"?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: oplossen vaste stof in gas

Sorry voor het onzorgvuldig uitdrukken.

In ieder geval merci voor alle uitleg.

Reageer