Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd geleden geïnteresseerd geraakt in LaTex. Ik vind het handig en het resultaat oogt netjes.

Tot nu toe gebruikte ik LyX, een freeware programma dat LatTex combineert met een GUI.

Nu heb ik twee vragen:
  1. Is het beter om documenten (verslagen, werkstukjes, besprekingen, etc.) te schrijven in LaTex (in vergelijking met een tekstverwerker zoals MS Word)
  2. Welke LaTex editor zou ik het beste gebruiken?
P.S.: Misschien nog even vermelden dat ik het er voor over zou hebben om tijd te steken in het leren van LaTex (mocht dit een beter alternatief zijn dan een standaard tekstverwerker).

P.P.S.: Ik wist niet zeker in welk forumdeel ik dit onderwerp moest plaatsen, dus heb ik het in het subforum "Wiskunde" geplaatst omdat ik vernomen heb dat studenten wiskunde al eens LaTex moeten gebruiken voor taken te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Ik heb in de afgelopen 10 jaar verscheidene LaTeX editors uitgeprobeerd. Veruit de beste is wat mij betreft TeXMaker. Vooral omdat je tegelijkertijd je source en je pdf kunt bekijken. Is bovendien gratis te downloaden.

Wat betreft je eerste vraag: LaTeX is vooral handig als je een document met veel formules schrijft. Als je een simpel verslag met alleen maar tekst wil schrijven is het vaak handiger om een gewone tekst-editor te gebruiken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Ik heb de afgelopen jaren (onder druk van een vriend die in het groepje zat waarmee ik steeds mijn projecten maakte) alle projecten in LaTeX gemaakt, of er nu veel formules in zaten of niet. In het begin kostte dat tijd, maar uiteindelijk heeft het ons veel opgebracht voor weinig werk.

1) OK, we waren met een aantal programmeurs die het kenden, maar met LaTeX kun je gebruik maken van SVN. Dit wil zeggen dat je allemaal tegelijk aan een project kunt werken en dat dan naadloos aan elkaar mergen. (wat vanuit project managment wil zeggen dat het minder erg is als je er te laat aan begint, doordat je in parallel kunt werken)

2) LaTeX ziet er automatisch professioneel uit, ook al heb je er maar 15 minuutjes aan gewerkt. Een 2-maanden-taak in Word en LaTeX kunnen even professioneel overkomen, omdat je in Word ook mooie dingen kunt maken als je er tijd in steekt. Een 15-minuten taak in Word ziet er slecht uit, altijd. Een 15-minuten taak in LaTeX ziet er nog steeds erg professioneel uit.

3) De eerste taken in LaTeX gaan meer tijd vergen, maar na verloop van tijd heb je de code voor alles al eens geschreven. Vanaf dan is het eigenlijk enkel nog maar tekst schrijven en klaar.

4) LaTeX is wel erg moeilijk vanuit installatie-en-een-document-werkend-krijgen-perspectief. Als er minder computerbegaafde mensen moeten meewerken, houdt het dan bij Word.

5) LaTeX heeft, voor zover mijn ervaring reikt, geen goede spellcheckers. Lees dus altijd na...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Wat betreft je laatste punt:
5) LaTeX heeft, voor zover mijn ervaring reikt, geen goede spellcheckers. Lees dus altijd na...
Zelf werk ik sinds kort met TeXstudio, en deze heeft zowel een spell checker als een grammar checker, dit werkt erg goed vind ik zelf.

Ik had verwacht dat het lang zou duren voordat ik enigzins overweg zou kunnen gaan met LaTeX, maar na een paar weken kan ik er toch al aardig mee uit de voeten.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 4

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Bedankt iedereen voor jullie antwoord. :D

Ik denk dat ik ga proberen om mijn documenten eens in LaTex te maken. Ik heb wat meer informatie gezocht over de verschillende editors en ik ga mijn documenten met TeXstudio maken. Het leek mij de beste optie.
317070 schreef: za 27 okt 2012, 15:21
1) OK, we waren met een aantal programmeurs die het kenden, maar met LaTeX kun je gebruik maken van SVN.
Hier ga ik eens wat meer info over zoeken, want ik moet veel taken maken in groep. Dit kan dus wel handig zijn. Het enige probleem is dat de anderen geen LaTex kennen, dus samenwerking is dan wel moeilijk denk ik... :(

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

317070 schreef: za 27 okt 2012, 15:21
5) LaTeX heeft, voor zover mijn ervaring reikt, geen goede spellcheckers. Lees dus altijd na...
Die van Kile doet het wel aardig, maar alser veel formules en frutsels in staan dan doen ze allemaal moeilijk.

Beste is dan eerst platte tekst te maken, daar de verwerker overheen en dan pas opwerken.

Natuurlijk kan de platte tekst ook eerst in een andere editor gemaakt worden, dan zijn we terug bij de methode Ventura.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Twee opmerkingen. In de eerste plaats werkt LaTeX alleen leuk als de mensen met wie je samenwerkt het ook gebruiken. In de tweede plaats werkt het niet lekker als je veel aandacht besteed aan grafisch ontwerp: een reclamefolder zou ik niet in LaTeX doen, tenzij je last hebt van een te lage bloeddruk of te lange nagels...

Berichten: 555

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

@eezacque een reclamefolder maak je in inDesign of iets dergelijks.

Ik zelf gebruik het tegenwoordig ook voor praktisch alles. Bij langere projecten is het systeem voor bibliografieën erg handig.

Ik zelf gebruik LEd als editor. Dat was de eerste die ik zonder veel geprul werkend had.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Niet alleen het bibliografiesysteem is praktisch, maar ook bijvoorbeeld het makkelijk kunnen splitsen in aparte bestanden waar je typt en dan "samenvoegt" (via commando include bijv). Je hebt geen zorgen rond lay-out en dergelijke.

Eerlijk gezegd kijk ik naar spellingcheckers nooit; zelf nalezen (tot vervelens toe) is het veiligst vind ik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Latex: waarom gebruiken en welke editor kiezen?

Ik raad ook TexMaker aan, heel eenvoudig te gebruiken en met twee klikjes geconverteerd naar PDF.

Reageer