Springen naar inhoud

Versnellingsvector


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jones123

    jones123


  • >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 20:33

In mijn cursus natuurkunde staat het volgende over de versnellingsvector:

"Daar waar de baan gekromd is, is de versnellingsvector nooit 0 (ookal is de grootte van de snelheid constant), raakt hij niet aan de baan en is steeds gericht naar de holle kant van de baan (zie figuur). Deze eigenschappen volgend uit constructies, analoog aan deze in de figuur, voor steeds kortere tijdsintervallen. Toon dit aan."

Zou iemand mij dit eens kunnen uitleggen hoe ik met behulp van de figuur in de bijlage die eigenschappen kan duidelijk maken? Hoe bepaal je eigenlijk de richting van de versnellingsvector?

Alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

  • fys23.PNG

Veranderd door jones123, 27 oktober 2012 - 20:33


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 20:43

Deze vraag komt mij bekend voor :)
Ben je iets met mijn uitleg in dit topic?

#3

jones123

    jones123


  • >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 20:58

Deze vraag komt mij bekend voor :)
Ben je iets met mijn uitleg in dit topic?

Ja, maar ik vind die versnellingsvector raar op de figuur. Ik dacht dat bij een kromlijnige beweging deze altijd opgedeeld werd in een normale versnellingsvector (an = loodrecht) en een tangentiële (at = rakend aan de baan) en dat de totale versnellingsvector gewoon de som van die 2 was? Maar in die tekening klopt dit dan toch niet?

#4

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 21:06

Ik dacht dat bij een kromlijnige beweging deze altijd opgedeeld werd in een normale versnellingsvector (an = loodrecht) en een tangentiële (at = rakend aan de baan) en dat de totale versnellingsvector gewoon de som van die 2 was? Maar in die tekening klopt dit dan toch niet?

Neen, de versnellingsvector wordt gedefinieerd volgens de formules die ook op jouw tekening staan. Na het toepassen van die formules krijg je de versnellingsvector zoals hij getekend staat.

Je kan dan de vector ontbinden volgens de normale en tangentiële richtingen, maar dat hoeft helemaal niet. Merk op dat die 2 richtingen aangegeven worden met stippellijnen. Je kan de versnellingsvector daar op projecteren als je dat zou willen.

#5

jones123

    jones123


  • >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2012 - 21:22

Neen, de versnellingsvector wordt gedefinieerd volgens de formules die ook op jouw tekening staan. Na het toepassen van die formules krijg je de versnellingsvector zoals hij getekend staat.

Je kan dan de vector ontbinden volgens de normale en tangentiële richtingen, maar dat hoeft helemaal niet. Merk op dat die 2 richtingen aangegeven worden met stippellijnen. Je kan de versnellingsvector daar op projecteren als je dat zou willen.

Ik heb de tekening even opnieuw gemaakt met an en at (bijlage). Is dit dan gelijk aan de oorspronkelijke tekening?

Bijgevoegde miniaturen

  • fys33.png

#6

Xenion

    Xenion


  • >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 00:06

Ja inderdaad, de at component heeft de mogelijkheid om de grootte van de snelheid te veranderen en an kan de richting veranderen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures