kermis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

kermis

Laatst was ik met een paar maten van me op de kermis. Een daar stond een apparaat met 2 hele lange armem, waar aan het uiteinde een bakje zit waar een paar mensen in kunnen en dat draait dan rond. Nou was ik van mening dat de uiteinde sneller draait als het midden, want ik dacht zo dat de buitenkand een veel langere afstand moet afleggen in de zelfde tijd als dat het midden een kleinere afstand aflegt, maar mijn maten zeiden dat ze gewoon even snel draaiden. Ik ben toch ook wel een beetje gaan twijvelen. Dus kan iemand ons helpen wie er gelijk heeft :?: :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: kermis

Voor de snelheid van een cirkelvormige beweging geld:

v=pi*d*n

Dus snelheid is pi x diameter x toerental

Heeft de atractie een diameter van 50 meter en het toerental is 6 min^-1 kom je uit op een snelheid van 942.5 m/sec.

Ga je verder naar binnen, naar bijvoorbeeld 10m van de as af, daar is de snelheid dus 188.5m/sec.

Ik ken dat ding wat je bedoelt volgens mij wel, de booster... Hij is gaaf!

Berichten: 2

Re: kermis

ja klopt het was de Booster

Thnx

Re: kermis

ja klopt idd, het bakje waar de mensen in zitten draaien veel sneller rond.

Maar dat kan je ook wel met je blote oog zien.

Stel dat die 1 rondje maakt, dan heeft die in dezelfde tijd veel meer afgelegd dan ergens in het midden, ofterwijl: in dezelfde tijd meer afstand afgelegd, ofterwijl: Je gaat sneller.

Berichten: 200

Re: kermis

Een kleine correctie:

Het draaien gaat overal even snel. (hoekmoment is gelijk voor elk punt in de arm). Elk punt heeft in eenzelfde periode een rondje gedraaid.

Hetgene dat verschilt is de tangentiële snelheid, die voor het bakje natuurlijk het grootste is.

(w=vtan/r)

Reageer