Springen naar inhoud

Waarom wordt PCR uitgevoerd?

• Log in om te kunnen reageren

Suzanne994

Suzanne994

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 19:51

Binnenkort heb ik een mondeling over mijn labvaardigheden en ik zit het nu voor te bereiden en ik wil alles kunnen uitleggen. Zo hebben we PCR uitgevoerd op bacterie-kolonies. Maar ik kan me even totaal niet indenken waarom we dat zouden moeten doen. Want als het goed is heb je al veel bacteriën, waar het betreffende DNA inzit, dus ook genoeg DNA om het op gel te zetten. Waarom moet het dan 'vermeerdert' worden?

Ik heb in andere topics gezocht, maar daar kan ik mijn antwoord niet vinden. Wie kan mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 21:26

misschien wou je een welbepaald stukje DNA vermenigvuldigen aan de hand van specifiek gekozen primers?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 21:27

Met PCR amplificeer je een specifiek stukje DNA, net dat stukje dat tussen de primers gelegen is. Wanneer je het volledige genomisch DNA op gel zou laden zal dit gewoon bovenaan de gel blijven zitten.

Wat was precies het doel van je experiment?

Edit: Sjitty was net iets sneller.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Suzanne994

Suzanne994

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 21:53

We hadden uit een pGLO plasmide met restrictie-enzymen een bepaald stuk geknipt wat codeert voor GFP.
Vervolgens is het overige DNA geligeerd en getransformeerd in een E.coli bacterie.
Het doel was dus volgens mij gewoon om te controleren of alles gelukt was en of we er dus verder mee konden werken.

Wat jullie zeggen klinkt heel logisch, echt stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Dus bedankt! :)

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2012 - 22:23

Wanneer je het volledige genomisch DNA op gel zou laden zal dit gewoon bovenaan de gel blijven zitten.

Inderdaad, zeer belangrijk detail :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures