[natuurkunde] Katrollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Katrollen

Dit is gelukkig de laatste vraag waar ik niet uitkom..

[attachment=11717:katrol.png]

vraag 1: Aan een balk zijn twee massaloze katrollen K1 en K2 opgehangen. Over beide katrollen is een koord geslagen. Tussen K1 en K2 hangt aan het koord een losse katrol K3, waaraan massa B is bevestigd. Aan de rechterkant van K2 hangt aan het koord een blok A met een massa van 10,0 kg. Aan de linkerkant van K1 hangt een blok C met een massa van 7,20 kg. We laten het stelsel aan zichzelf over. Blok A daalt dan met een versnelling van 1,00 m/s2..

A. bereken de versnelling van C.

B. Bereken de versnelling van B.

C. Bereken de massa van B

D. bereken de kracht die het stelsel voor en tijdens de beweging van de massa's op de balk uitoefen


katrol.png
katrol.png (4.54 KiB) 143 keer bekeken
Ik heb hiervoor som gemaakt waarbij ik maar 1 katrol had en 2 gewichten.Hierbij moest ik van beide gewichten de Fs uitrekenen. en hiermee kon ik dan de versnelling berekenen. Moet ik dat bij deze som ook gaan doen.

Blok A zal naar beneden gaan ( omdat er in de afbeelding van de som de versnelling naar beneden staat getekend, bij mij dan ) dus dan zal je:

Fs= ma* g - ma *a alleen hier weet ik de versnelling al van.

Bij blok B weet ik nog niks meer weet ook niet of ik die nodig heb om de versnelling van c te berekenen.

en bij Blok C zal dan naar boven gaan, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Fs = mc* g + mc *a

De uitkomst zal dan :

ma* g - ma *a = mc* g + mc *a

10 * 10 - 10 * 1 = 6 * 10 + 6 * a

90 = 60 + 6a

a = 5 m/s2

Of heb ik het bij het verkeerde eind?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.285

Re: Katrollen

Ik ben nu te suf om dit eens te bestuderen, maar mogen we (hopelijk) aannemen dat alle touwen verticaal horen te hangen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 22

Re: Katrollen

Deze som is gelukt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Katrollen

Mag ik hier even mee verder gaan?

Ik loop namelijk vast op deel D van deze opgave...

D . bereken de kracht die het stelsel voor en tijdens de beweging van de massa's op de balk uitoefen

Tijdens de beweging moet dat volgens mij 4 maal de spanning in het touw zijn, en als ik de vorige vragen juist opgelost heb, dan is dat 352 N

(4 × 88 N).

Maar dan... vóór de beweging... Betekent dat dat één van de gewichten vastgehouden wordt?

En indien ja, dan hangt de kracht op de balk toch af van wèlk blok vastgehouden wordt... niet?

Reageer