Fluctuatie zwelling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Fluctuatie zwelling

Vraag: Bij palpatie van een zwelling onderzoek je onder andere of er fluctuatie aanwezig is. Indien een zwelling fluctueert, betekent dit dat de zwelling:
  • A. Een weke consistentie heeft

    B. Vastzit aan de omgeving

    C. Met vocht gevuld is

    D. Pulseert
Ik twijfelde tussen opties A en C omdat ik er zeker van ben dat in een dergelijk situatie de zwelling zich als het ware verplaatst, dus niet vastzit, maar daarnaast ook niet zal pulseren. Ik heb uiteindelijk gekozen voor A...maar helaas bleek het goede antwoord C te zijn volgens het antwoordenmodel van de toets.

Het principe van een zwelling palperen is dat de huid, met weefsel eronder, als een soort gel beweegt als je op de zwelling drukt. Uiteraard betekent dit dat er sprake is van oedeem (en dus vocht, zoals bij C), maar het betekent toch eveneens dat er sprake is van een weke consistentie? Ik begrijp niet waarom mijn antwoord (A) niet eveneens goed kan zijn...wat is het essentiële verschil tussen A en C, waardoor C het goede antwoord is?

Als de zwelling fluctueert en dus met vocht gevuld is, dan is het toch eveneens zo dat het om een weke consistentie gaat??
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Fluctuatie zwelling

Antwoord C lijkt me het meest voor de hand liggend. Maar daarom hoeft A inderdaad niet fout te zijn... sterker nog, Wikipedia staat jou bij deze bij:
Fluctuatie is in de geneeskunde het verschijnsel dat wanneer men op een plaats op een zwelling drukt de omliggende delen omhoog komen, alsof men op een ballonnetje gevuld met vocht drukt. Dit treedt alleen op als de inhoud van de zwelling vloeibaar is (vocht dus) of als deze zeer week is (b.v. zachte lipomen).
Bron

Misschien moest je hier voor het meest voor de hand liggende antwoord kiezen?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Fluctuatie zwelling

Antwoord A is het goede antwoord. Het voorbeeld van het lipoom is een schoolvoorbeeld. Deze kunnen zeer week zijn en fluctueren, maar ook erg hard aanvoelen. Fluctueren is niet per definitie door vocht maar een weke consistentie, waar vocht het uiterste is van het spectrum.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluctuatie zwelling

anusthesist schreef: ma 29 okt 2012, 22:27
Antwoord A is het goede antwoord. Het voorbeeld van het lipoom is een schoolvoorbeeld. Deze kunnen zeer week zijn en fluctueren, maar ook erg hard aanvoelen. Fluctueren is niet per definitie door vocht maar een weke consistentie, waar vocht het uiterste is van het spectrum.


Aah, bedankt! Als ik dat kan onderbouwen aan de hand van wetenschappelijke literatuur, dan help ik mijzelf en 300 anderen (waarvan ongetwijfeld een aantal ook vraag A heeft ingevuld)! :P Ik ga het uitzoeken, nu ik weet dat ik best wel eens gelijk kan hebben... :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Fluctuatie zwelling

Ik snap heel goed wat de insteek van deze vraag is: fluctuerende zwelling? Cave abces. Prima dat ze je daar bewust van maken, maar die vlieger gaat helaas niet altijd op.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluctuatie zwelling

anusthesist schreef: di 30 okt 2012, 07:29
Ik snap heel goed wat de insteek van deze vraag is: fluctuerende zwelling? Cave abces.


Nuja, als dat aan bod was gekomen tijdens college of practica dan had er natuurlijk een belletje moeten gaan rinkelen, maar we hebben tijdens practica enkel in een nepborst en gezwollen huid moeten voelen, om aan te geven of we iets konden afleiden qua grootte, begrenzing, vastheid aan de huid en consistentie. De link die ze dan mogelijk wilde leggen naar een cave abces is dan nogal slordig en onduidelijk. Rede genoeg om commentaar in te dienen. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer