[natuurkunde] Kunsthart maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Kunsthart maken

Hallo,

Als Profielwerkstuk wil ik graag, met een vriendin, een didactisch model van het hart maken. Een idee voor het laten samentrekken van de kamers en boezems is het gebruiken van een veer, die samentrekt bij het leiden van stroom door de veer. Mijn vraag is alleen, of zoiets bestaat? Is het mogelijk een bepaalde veer de laten samentrekken bij een stroom?


Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Kunsthart maken

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Kunsthart maken

Hallo Hester,

Niet zeker of het bestaat maar als het bestaat denk ik dat het materiaal van de veer 'exotisch' of experimenteel zal zijn. Een andere mogelijkheid zou bimetaal kunnen zijn maar aangezien het dan over vervorming door warmte en afkoeling gaat, zou zo'n bimetaal wel s te traag kunnen zijn voor het model dat jij wil maken.

Misschien kun je ook wat met een electromagneet. Ken je iemand met zo'n dingdong bel, je weet wel zo'n deurbel met twee ongelijke buizen die dan en ding dong geluid maken als je op de knop drukt en weer loslaat? Daarin zit een hamertje dat door een electromagneet bewogen wordt. Misschien is op die manier wel iets te maken om jouw hartmodel te besturen.

Grtz

Danny
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Re: Kunsthart maken

Het lijkt me een enorme klus; het samentrekken van een kamer is nog maar het allereerste begin.

Misschien is het een idee een animatie te maken, met een aantal tekeningen die het verloop van een en ander in beeld brengen?

Reageer