Springen naar inhoud

Weerstandsmeting

• Log in om te kunnen reageren

evaatje

evaatje

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2012 - 12:30

Hoi

Ik zit met een probleem :(

Ik begrijp de oefening wel , maar ik weet niet welke formule ik moet toepassen om de weerstanden te kunnen berekenen.

het gaat als volgt : twee weerstanden in serie zijn 600 ohm, diezelfde twee weerstanden zijn parallel 144 ohm.
Bereken deze twee weerstanden.

Kan iemand mij helpen , a.u.b.

mvg

Eva

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kingtim

kingtim

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2012 - 15:10

Weet je de formules voor het berekenen van de totale weerstand van 2 weerstanden in serie en 2 weerstanden parallel?

Je moet voor deze opgave omgekeerd werken: In plaats van dat je de waarde van de weerstanden weet weet je de totale weerstand van deze twee gecombineerd (in serie en in parallel).

Je hebt dus 2 vergelijkingen (die voor weerstanden in serie en die voor weerstanden in parallel). En 2 onbekenden (weerstand A en weerstand B).

Kom je dan wel verder? Zo nee, waar loop je op vast?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 22:51

Beste evaatje
Als 2 weerstanden in serie staan ,laten we zeggen R1 en R2 ,dan zal je wel bekend zijn dat dan de vervangingsweerstand LaTeX gelijk is aan R1+R2
Als 2 weerstanden R1 en R2 parallel staan dan is de vervangingsweerstand LaTeX gelijk aan
LaTeX
Kom je nu verder?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 23:54

Opmerking moderator :

Gelieve voortaan te letten onder welk kopje een onderwerp plaatst. Dit is zeker geen scheikunde.

evaatje

evaatje

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2012 - 19:14

Beste evaatje
Als 2 weerstanden in serie staan ,laten we zeggen R1 en R2 ,dan zal je wel bekend zijn dat dan de vervangingsweerstand LaTeX

gelijk is aan R1+R2
Als 2 weerstanden R1 en R2 parallel staan dan is de vervangingsweerstand LaTeX gelijk aan
LaTeX
Kom je nu verder?

ik kom als vervangingsweerstand : 116.13 ohm uit

klopt dat ?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2012 - 19:40

ik kom als vervangingsweerstand : 116.13 ohm uit

klopt dat ?

Je weet dat de som van de weerstanden in serie 600 Ohm moet zijn, dus als de ene weerstand R Ohm is , is de andere 600-R Ohm. De vervangingsweerstand van de weerstanden moet bij een parallelschakeling 144 Ohm zijn, dus aan de hand daarvan kun je de gezochte weerstandswaarden berekenen.

Veranderd door mathfreak, 09 november 2012 - 19:40

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 november 2012 - 21:11

LaTeX
LaTeX
LaTeX
vervang nu doe R2 in die voorlaatste formule door (600-R1)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures