potentiaalverschil

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 42

potentiaalverschil

stelling: Een hoger potentiaalverschil voor de elektronenbundel in een elektronenmicroscoop leidt tot een grotere resolutie in de beelden. verklaar.

Hogere potentaalverschil

Ep1 - Ep2 = Ek2 - Ek1

E(V1-V2) hogere V ==> V 2 moet dalen dan toch dalen?

Kunnen we dan zeggen dat Ep2 nul is en dat Ek 2 nul en dat Ek1 nul is ?

dus is het dan zo dat als er een hogere potentiaalverschil is dat [Ep1 - Ep2] groter gaat worden en om dit te compenseren de snelheid van het elektron moet verhoogd worden ?

Als snelheid van e- stijgt, en het potentiaalverschil stijgt ook mee dan stijgt dus de totale mechanische energie.

Als energie stijgt daalt de golflengte :

Δ = 0.61λ / (nsinσ) --> kleinere golflengte --> kleinere delta --> hoger oplossend vermogen ( 1/Δ)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: potentiaalverschil

Er staan wat woorden in waardoor het lijkt dat het klopt, maar erg duidelijk is het allemaal niet wat je ospchrijft. Wat betekenen de subscripts 1 en 2 bij jou? Waarom is bijna alles nul bij jou? Wat is mechanische energie?

Misschien is het verband tussen potentiaalverschil en snelheid van het elektron duidelijker voor je wanneer je een plaatje getekend hebt met twee platen met een potentiaalverschil hiertussen en een elektron die van de ene naar de andere plaat reist.

Berichten: 42

Re: potentiaalverschil

Ja ik begrijp niet juist het verband tussen het potentiaalverschil en de snelheid

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: potentiaalverschil

Probeer dan eens een schets van de situatie te maken en antwoord te geven op de volgende vragen:

* Waarom reist het elektron van de ene plaat naar de andere plaat?

* Hoeveel energie had het elektron voor aanvang van zijn reis? In welke vorm zat die energie?

* Hoeveel energie had het elekton na afloop van zijn reis? In welke vorm zat die energie?

Berichten: 42

Re: potentiaalverschil

Mits dat e- naar een hoger potentiaal gaat, zou ik zeggen dat we op het moment p1, ep1 = 0 en dat er ek1 is om naar een hoger potentiaal te gaan. Vanaf p2 zou ik zeggen dat ek2 =0 omdat dan eigenlijk ek1 volledig omgezet is naar ep2. Dan krijgen we: ek1=ep2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: potentiaalverschil

Ik snap je notatie niet. Tijd geven we doorgaans met een
\(t\)
weer, energie met een hoofdletter
\(E\)
en verklarende labels doorgaans in subscripts (
\(E_{kin}\)
). De kinetische energie op tijdstip
\(t_1\)
schrijf je dan als
\(E_{kin}(t_1)\)
. Hou deze notatie aan om duidelijk te kunnen communiceren! Verder mis ik een schets en omschrijving van de situatie. Hoe ik je nu interpreteer heeft een elektron eerst een bepaalde snelheid en komt hij langzaam tot stilstand naarmate hij de andere plaat nadert. Dit lijkt mij niet juist.

Berichten: 42

Re: potentiaalverschil

Laat mij het voor de laatste keer oplossen op een andere manier die deze keer logisch gaat lijken voor u.

P1

-------------------------------->

P2

Stel dat het elektron zich op een hoge berg bevindt waar zijn snelheid = 0 m/s. en dat we het elektron een duwtje geven naar beneden. Die potentiale energie die het elektron boven bevatte wordt nu omgezet in kinetische energie. en wanneer het elektron dan 'op grond' belandt, heeft het geen potentiale energie meer. Vandaar kunt u de situatie zo interpreteren: Ek1 + Ep1 = Ek 2 + Ep 2 waarbij Ek1=0 en Ep 2 =o, dan krijgt u Ep1=Ek2. Of nu Ek1= Ep2 of Ep1=Ek2 gaat geen invloed hebben op de uiteindelijke uitkomst die men gaat bekomen. Ik hoop dat u nu dit juist kunt interpreteren. Indien u een andere interpretatie heeft van deze theorie, kunt u het altijd neerschrijven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: potentiaalverschil

Met deze laatste interpretatie ben ik het met je eens. Merk op dat deze anders is dan in je bericht daarvoor (bericht #5). Lukt het je nu om een formule op te stellen voor de snelheid van het elektron op tijdstip
\(t_2\)
als functie van het potentiaalverschil tussen de twee platen? Indien je deze formule kan afleiden, ben je al dichtbij het uiteindelijke antwoord van de oorspronkelijke vraag.

Reageer