Springen naar inhoud

Friedrich Nietzsche

• Log in om te kunnen reageren

ThomasV

ThomasV

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2012 - 21:49

Hallo iedereen!

Ik las zojuist een citaat van dhr. Friedrich Nietzsche:

"De laatste christen stierf aan het kruis."

Friedrich Nietzsche
Duits dichter en filosoof1844-1900

Kan iemand mij een woordje van duiding geven over dit citaat?
Alvast bedankt!

Thomas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ericw

Ericw

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 10:45

Wie zou die "laatste christen" volgens Nietzsche geweest kunnen zijn, denk je? Iemand die gestorven zou zijn aan het kruis.

Als je dat weet zijn we al halverwege richting een interpretatie van het citaat.

ThomasV

ThomasV

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 11:58

Mijn eerste indruk is Jezus, of Petrus?

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 14:45

Je eerste ingeving is juist.

Om de uitspraak te begrijpen, zou je je wat kunnen verdiepen in Nietsche's manier van denken. In 'De Antichrist' valt Nietsche namelijk het christendom aan. Hij vindt de christenen niets, maar Jezus zelf vindt hij een 'vrije geest' en dat soort mensen bewondert hij. Hij vergelijkt Christus met zijn volgelingen en komt tot de conclusie dat het hele christendom een groot misverstand is. Hij schrijft: ‘In de grond is er slechts één christen geweest, en die stierf aan het kruis. … Uitsluitend de christelijke praktijk, een leven zoals hij die aan het kruis stierf, het geleefd heeft, is christelijk… Het echte, het oorspronkelijke christendom zal te allen tijde mogelijk zijn… Niet een geloof, maar een doen, en bovenal een veel dingen niet doen, een ander zijn…’

Ik hoop dat ik je zo iets verder heb kunnen helpen.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

ThomasV

ThomasV

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 16:15

Bedankt!

Als ik het goed begrijp wilt Nietzsche duidelijk maken dat als je een goed christen bent, je goede dingen moet doen, niet alleen verkondigen?
Kan u mij een goed boek aanraden waarin ik kan intreden in Nietzsches denken?
Ik ben namelijk geïnteresseerd in hem.

Alvast bedankt,

Thomas

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2012 - 10:33

Als ik het goed begrijp wilt Nietzsche duidelijk maken dat als je een goed christen bent, je goede dingen moet doen, niet alleen verkondigen?

Niet helemaal. Dat zit er wel in verscholen, maar Nietzsche vindt voornamelijk dat je, zoals Christus, het leven en het lijden moet aanvaarden zoals het is, niet erin berusten. Dit in tegenstelling tot bijv. Schopenhauer en het boeddhisme. Nietzsche wil het menselijk bewustzijn terugzetten in de natuur, waarin de geest slechts dient om je leven te kunnen leven. De mens bezit kennis om houvast te krijgen en vermogen tot redeneren voor kracht en slimheid om de werkelijkheid te beïnvloeden. Christus was iemand, volgens Nietzsche, die zijn lot gewoon aanvaardde en was daarin dan ook de enige.

Kan u mij een goed boek aanraden waarin ik kan intreden in Nietzsches denken?
Ik ben namelijk geïnteresseerd in hem.

Er zijn wel goede boeken over Nietzsche, maar de meeste zijn in het Engels. Je zou in ieder geval kunnen beginnen met de uitgebreide Wikipedia pagina te lezen over Nietzsche, zie hier. Daar staan ook werken van Nietzsche genoemd, waarvan natuurlijk "Also sprach Zarathustra" een van de bekendste is (in het Nederlands vertaald als "Aldus sprak Zarathoestra".

Ik vond Gary Shapiro's "Alcyone: Nietzsche on gifts, noise, and women" uitgegeven door State University of New York Press, Albany, NY ISBN 0-7914-0741-1 en 0-7914-0742-X een interessant boek.
Dit jaar is er een boek verschenen van Paul van Tongeren "Het Europees nihilisme. Friedrich Nietzsche over een dreiging die niemand schijnt te deren". Ik heb het zelf niet gelezen, maar hier vind je een recensie over het boek en wat meer informatie over lectuur. Rechts op deze pagina kun je een aantal titels vinden van vertaalde uitgaven van Nietzsche, tegen een redelijke prijs. Wellicht kun je deze zelfde boeken ook in de bibliotheek vinden.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures