[scheikunde] Buffercapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Buffercapaciteit

Hallo allemaal,

Ik heb een opdracht van sheikunde en ik moet hier de buffercapaciteit berekenen, alleen ik heb geen flauw idee hoe dat moet, zou misschien iemand mij op weg willen helpen? Alvast bedankt!

De vraag:

Bereken de buffercapaciteit voor een pH-verlaging van 0,1 van een ethaanzuur/acetaatbuffer met Cz=Cb=1,0 mol/l

Volgens het antwoorden voorschrift moet er 1,1 mol/l * pH-eenheid uitkomen, maar hoe?

Mvg,

Menno

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Buffercapaciteit

Opmerking moderator

Wat heb je zelf al geprobeerd? En welke formules heb je?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffercapaciteit

Menno Ganzeboom schreef: wo 31 okt 2012, 16:42
Volgens het antwoorden voorschrift moet er 1,1 mol/l * pH-eenheid uitkomen, maar hoe?
is dat niet mol/L / pH-eenheid (dus / en niet *)?

De buffercapaciteit is de hoeveelheid zuur of base die je moet toevoegen om de pH een bepaalde fractie te laten te laten dalen/stijgen.

Bij jouw vraag is het dus aantal mol/L zuur extra / 0.1 pH-eenheden.

Je kan deze vraag het best oplossen met de bufferformule, ken je die?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Buffercapaciteit

Ik heb het volgende geprobeerd, maar als ik die invul kom ik op een 'min' getal en volgens mij kan dat nooit kloppen.

De benodigheden qua getallen zijn:

Cz: 1,0

Cb: 1,0

Kz: 1,7*10-5

pH wordt berekend door: [H3O+]= Kz * Cz/Cb ----> [H3O+]= 1,7*10-5 * 1,0/1,0 = 1,7*10-5

pH is dan: -log 1,7*10-5 = 4,77

pH daling: 0,1

pH na pH-verlaging: 4,67

De formule die in het boek staat is (in dit geval):

10-4,67 = 10-4,77 * (1,0 + x) / (1,0 - x)

100,1 = (1,0 + x) / (1,0 - x)

En vanaf daar snap ik het niet meer. Ook het antwoord van 1,1 mol/l * pH-eenheid kan fout zijn, want er staan ontzettend veel fouten in dit boek (Basischemie voor het MLO, Tweede druk, derde oplage)

Als iemand mij wilt vertellen wat ik moet doen zou het erg fijn zijn.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Buffercapaciteit

die formules zijn inderdaad correct, maar misschien zie je niet wat ze precies betekenen?



10-4,67 = 10-4,77 * (1,0 + x) / (1,0 - x)
x is hier de extra hoeveelheid (in termen van concentratie) zuur die je toevoegt. Stel je voegt HCl toe, deze reageert met acetaat (Ac-) tot azijnzuur (HAc):

Ac- + HCl --> HAc + Cl-

dus als je x extra zuur toevoegt, komt er x HAc bij, maar verdwijnt er x Ac-

De eerste vraag is nu: welke waarde van x (extra zuur) is er nodig om een pH-daling van 0.1 te realiseren? Dat doe je door de laatste vergelijking uit te werken.
This is weird as hell. I approve.

Reageer