[scheikunde] Neerslagreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 97

Neerslagreacties

Geachte,

Ik heb volgende oefening getracht volledig uit te werken. Echter is mijn uiteindelijke antwoord fout (het juiste antwoord staat onderaan). Kan iemand me misschien helpen en zeggen wat ik fout doe?

Alvast bedankt.

Bij een zekere hoeveelheid van een bij 25° verzadigde oplossing van PbCl2 voegt men een evengrote hoeveelheid van een oplossing van KI, die 0.2 mol KI per liter bevat. Zal er een neerslag van PbI2 ontstaan ? Hoeveel mol KI mag de gebruikte oplossing van KI hoogstens per liter bevatten; opdat juist geen neerslag ontstaat?

Mijn oplossing

A.Berekenen van de ionenconcentraties in de verzadigde oplossing van PbCl2

Ks(PbCl2-25°)= 1.7*10^-5

PbCl2 = Pb2+ + 2Cl- met Ks=[Pb2+][Cl-]^2

S=[Pb2+]=[Cl-]/2

--> Invullen in Ks

Ks=S(2S)^2 = 4S^3

S=0.0162 M

Dus:

[Pb2+]= 0.0162 M

[Cl-]= 0.0324 M

B. Toevoeging van hetzelfde hoeveelheid oplossing KI (0.2M)

--> Nieuwe concentraties berekenen na verdunning (2x)


[Pb2+]= 0.0162M/2 = 0.0081 M

[Cl-]= 0.0324M/2 = 0.0162M

[KI]=0.2M/2=0.1M

C. Reacties bij toevoeging van KI

KI (0.1M) --> K+ (0.1M) + I- (0.1M)

Pb2+ (0.0081M) + 2I- (0.1M) --> PbI2 (0.0081M).

D. Berekenen van de overmaat aan KI

0.1M - 0.0162M = 0.083802M overmaat KI

E. Berekenen van de oplosbaarheid S van PbI2 in de aanwezigheid van 0.083802M KI. (opm: Ks(PbI2-25°)=7.9x10^-9

Ks= S(0.083802M)^2

S= 1.1249x10^-6 M

Dus aangezien de oplosbaarheid S van PbI2 veel kleiner is dan de hoeveelheid gevormd PbI2 (=0.008099M), zal PbI2 neerslaan.

F. Berekenen van de hoeveelheid mol per liter KI, de gebruikte KI-oplossing hoogstens mag bevatten opdat juist geen neerslag ontstaat.

Ks(PbI2-25°)= S (I-)^2 Met S=0.008099M

(I-)^2 = Vierkantswortel(Ks(PbI2)/S) = 9.8764x10^-4M

G. Terugrekenen naar de oorspronkelijke concentratie.

Van de totale concentratie aan KI was 0.016198M weggereageerd.

Dus de oorspronkelijke concentratie aan KI moet 9.876x10^-4 M + 0.016198M zijn geweest = 0.0172M

Ook werd de oorspronkelijke oplossing KI 2x verdund door ze samen te voegen. Dus de oorspronkelijke conc was 0.0172M x 2 = 0.03437M

=34.37 x 10^-3M

De gebruikte KI-oplossing mag dus hoogstens 34.37 x 10^-3 mol KI per liter bevatten opdat er juist geen neerslag van PbI2 ontstaat.

FOUT: antwoord : 1.98x10^-3 mol KI per liter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Neerslagreacties

A en B zijn juist berekend, maar tjonge jonge wat doe je daarna rare dingen.

Er worden maar 2 dingen gevraagd:
Zal er een neerslag van PbI2 ontstaan ?
Daarvoor moet je berekenen of de concentraties na mengen, maar vóór een eventuele reactie, het oplosbaarheidsproduct van PbI2zullen overschrijden of niet.
Hoeveel mol KI mag de gebruikte oplossing van KI hoogstens per liter bevatten; opdat juist geen neerslag ontstaat?
Dat is net zo simpel: bij welke [I-] in het mengsel na samenvoegen van beide oplossingen zal het oplosbaarheidsproduct van PbI2 precies bereikt worden en er dus net geen neerslag ontstaat? Niet te moeilijk denken; dit is een éénregelig berekeningetje.

Dus welke [I-] zat er dan in de KI-oplossing voor samenvoegen (houd rekening met de verdunning door mengen)?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 97

Re: Neerslagreacties

Waarom moet ik kijken of ze het oplosbaarheidsproduct overschreiden ? Aangezien je KI gaat toevoegen, en dit slechts deels gaat reageren met de PbCl2, zal er toch een overmaat aan KI aanwezig blijven, waardoor de oplosbaarheid verder daalt ? (zouteffect). Dus dan moet ik toch kijken naar de oplosbaarheid ? Of zie ik het helemaal verkeerd ?

Berichten: 97

Re: Neerslagreacties

Of misschien een betere vraag:

Kan iemand me het verschil eens uitleggen tussen de oplosbaarheid S en het oplosbaarheidsproduct Ks (want dit lijk ik toch niet helemaal te begrijpen).

(de definities ken ik wel, maar het toepassen in de praktijk lijk ik niet zo helemaal te vatten, zeker over wat ze nu precies handelen (cfr. totale ionconcentraties in oplossing (tevens afkomstig van andere gedissocieerde zouten), of concentraties van de ionen van de stof dewelke gaat neerslaan).

Trouwens, alvorens ik het vergeet; Fred F. heel erg bedankt voor je snelle respons!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Neerslagreacties

Hoezo begrijp je het verschil tussen S en Ks niet? Je hebt in A. toch mee gerekend, en nog correct ook.

S is de hoeveelheid (mol/L) die maximaal opgelost kan worden.

Ks is het oplosbaarheidsproduct. Zoals het woord zegt: het product van concentraties (verheven tot de juiste macht) in een oplossing in evenwicht met een neerslag.

Als je die twee oplossingen bij elkaar doet dan zal, vóór er een eventuele reactie optreedt (want dat weet je immers nog niet), gelden dat [Pb2+] = 0,0081 M en [I-] = 0,1 M zoals je zelf berekend hebt in B.

Er zal een neerslag van PbI2 ontstaan als het product [Pb2+].[I-]2 groter is dan Ks. Oftewel: als het oplosbaarheidsproduct Ks overschreden dreigt te worden ontstaat er een neerslag, en wel precies zoveel dat Ks net niet overschreden wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 97

Re: Neerslagreacties

Super! Echt heel erg bedankt Fred F. Ik was gewoon alles even kwijt, door die oefening via zulk een omslachtige manier uit te werken, zag ik even door de bomen het bos niet meer! Bedankt ! :D

Reageer