Springen naar inhoud

Van coca cola alcohol maken

• Log in om te kunnen reageren

megalex

megalex

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 20:27

Hey,
Ik heb vorige week een opdracht voor labo-technieken gekregen.
Het is de bedoeling dat ik een soort werkwijze maak van hoe ik te werk zal gaan de volgende les waarin wij van cola alcohol gaan maken. Ik begrijp eigenlijk helemaal niet hoe ik hieraan moet beginnen, ik weet wel dat het iets met gist te maken heeft.
Dus zou iemand mij aub kunnen helpen door te zeggen hoe ik van cola alcohol kan maken?
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2012 - 23:24

Wat dacht je van even Googlen? Bijvoorbeeld met zoekterm "alcohol gist"?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2012 - 02:31

Simpelweg vergisten van cola zoals je zou doen met most (zoals bij bier) zal denk ik niet gaan. Cola heeft een paar problemen die het groeien van gist belemmeren:

- erg lage pH
- anearoob, reeds verzadigd met CO2
- eventuele conserveermiddelen

Gist is een lading cola gooien gaat daarom waarschijnlijk niet werken, terwijl dat an sich wel zou werken als je bijvoorbeeld fruitsap of iets dergelijks gebruikt.

Om het toch te laten werken denk ik dat je een paar dingen moet doen: De pH wat verhogen door toevoegen van base, zodat een leefbaar milieu voor gist ontstaan. Daarnaast behoorlijk wat lucht doorleiden zodat in ieder geval een behoorlijke concentratie zuurstof aanwezig is bij het begin van het vergisten.

Dat laatste is belangrijk: gist doen zijn alcoholmakende werk onder anaerobe omstandigheden, maar groeit een stuk beter onder aerobe. Als je een lading sap/most etc laat vergisten dan zal de gist de opgeloste zuurstof verbruiken om te groeien, en alcohol gaan produceren als deze zuurstof verbruikt is.

Ik vraag me overigens af of het resultaat van het vergisten van cola een drinkbaar product op zal leveren. Qua voedselveiligheid zal het wellicht nog wel goed ziten, maar qua smaak... verras me!
Victory through technology

megalex

megalex

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2012 - 14:45

Wat dacht je van even Googlen? Bijvoorbeeld met zoekterm "alcohol gist"?

Dat had ik al gedaan maar ik vond helaas niet wat ik zocht.

Simpelweg vergisten van cola zoals je zou doen met most (zoals bij bier) zal denk ik niet gaan. Cola heeft een paar problemen die het groeien van gist belemmeren:

- erg lage pH
- anearoob, reeds verzadigd met CO2
- eventuele conserveermiddelen

Gist is een lading cola gooien gaat daarom waarschijnlijk niet werken, terwijl dat an sich wel zou werken als je bijvoorbeeld fruitsap of iets dergelijks gebruikt.

Om het toch te laten werken denk ik dat je een paar dingen moet doen: De pH wat verhogen door toevoegen van base, zodat een leefbaar milieu voor gist ontstaan. Daarnaast behoorlijk wat lucht doorleiden zodat in ieder geval een behoorlijke concentratie zuurstof aanwezig is bij het begin van het vergisten.

Dat laatste is belangrijk: gist doen zijn alcoholmakende werk onder anaerobe omstandigheden, maar groeit een stuk beter onder aerobe. Als je een lading sap/most etc laat vergisten dan zal de gist de opgeloste zuurstof verbruiken om te groeien, en alcohol gaan produceren als deze zuurstof verbruikt is.

Ik vraag me overigens af of het resultaat van het vergisten van cola een drinkbaar product op zal leveren. Qua voedselveiligheid zal het wellicht nog wel goed ziten, maar qua smaak... verras me!

Danku wel! Ik weet nu hoe ik het 'experiment' moet uitvoeren. Nadat ik de proef heb gedaan zal ik hierop wel reageren of het is gelukt, en of het werkelijk te drinken is. (:

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2012 - 15:42

De bedoeling van deze opdracht is vast niet dat je de eerste de beste halve beschrijving die iemand op een forum geeft, klakkeloos uitvooert, en de bedoeling zal zeker niet zijn om het daarna ook te gaan drinken.

Een dergelijke beschrijving zul je inderdaad niet gevonden hebben met een dergelijke Google-zoekopdracht, dat geloof ik meteen. Maar als je gewoon eens had gelezen wat de eerste link je had te vertellen (deze Wikipedia-pagina dus) dan had je daar een hele hoop informatie gevonden:

- wat het precies met gist te maken heeft;
- onder welke omstandigheden de omzetting naar alcohol verloopt en welke zaken op de omzetting van invloed zijn (staat LETTERLIJK onder kopje "Voedingseisen en optimale groeiomstandigheden")

Dan had je vervolgens zelf kunnen proberen te bedenken hoe de omstandigheden in cola zijn, en wat je eventueel met de cola moet doen om er alcohol van te kunnen maken. En dan had je er ook nog wat van geleerd.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

megalex

megalex

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2012 - 18:59

De bedoeling van deze opdracht is vast niet dat je de eerste de beste halve beschrijving die iemand op een forum geeft, klakkeloos uitvooert, en de bedoeling zal zeker niet zijn om het daarna ook te gaan drinken.

Een dergelijke beschrijving zul je inderdaad niet gevonden hebben met een dergelijke Google-zoekopdracht, dat geloof ik meteen. Maar als je gewoon eens had gelezen wat de eerste link je had te vertellen (deze Wikipedia-pagina dus) dan had je daar een hele hoop informatie gevonden:

- wat het precies met gist te maken heeft;
- onder welke omstandigheden de omzetting naar alcohol verloopt en welke zaken op de omzetting van invloed zijn (staat LETTERLIJK onder kopje "Voedingseisen en optimale groeiomstandigheden")

Dan had je vervolgens zelf kunnen proberen te bedenken hoe de omstandigheden in cola zijn, en wat je eventueel met de cola moet doen om er alcohol van te kunnen maken. En dan had je er ook nog wat van geleerd.

Dat ga ik zeker niet doen, maar zijn reactie heeft mij gewoon geholpen. Ik weet ook wel dat dat niet heel de beschrijving was, en ik had er ook zelf over nagedacht. Ik wou gewoon een beetje hulp.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures