[scheikunde] Glycol koelvloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Glycol koelvloeistof

"Het toevoegen van glycol gebeurt om het bevriezen van de koelvloeistof te voorkomen als de auto stilstaat in de winter. Het vriespunt van een oplossing van een stof in water ligt namelijk lager dan 0 graden Celsius. Hoe meer mol van een stof in een bepaalde hoeveelheid water is opgelost, des te lager is het vriespunt van de oplossing. Voor stoffen die niet in ionen splitsen geldt, dat per mol stof die men in 1000 gram water oplost het vriespunt van de oplossing afneemt met 1,86 graden Celsius. In plaats van glycol zou men ook methanol als vriespuntsverlagend middel kunnen gebruiken. Beide stoffen splitsen niet in ionen. Hieronder staan enkele gegevens van beide stoffen:

Methanol, molaire massa (g/mol): 32,0, kookpunt (graden Celsius) 65, mengbaarheid met water: in alle verhoudingen.

Glycol, molaire massa (g/mol): 62,0, kookpunt (graden Celsius) 197, mengbaarheid met water: in alle verhoudingen"

Q: In een bepaald merk koelvloeistof is de massa van het water gelijk aan de massa van het glycol.

Bereken het vriespunt in graden Celsius van deze koelvloeistof.

A: 1000/62,0 = 30 graden celsius

Klopt mijn antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Glycol koelvloeistof

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Glycol koelvloeistof

Konijnensoep schreef: do 01 nov 2012, 12:43
A: 1000/62,0 = 30 graden celsius

Klopt mijn antwoord?
dan zou de vloeistof bij kamertemperatuur al bevrozen zijn...

Even kort op weg zetten:

zuiver water: vriespunt van 0°C

water 1 mol andere stof per 1000 g: vriespunt van -1,86 °C

water 2 mol andere stof per 1000 g: vriespunt van -3,72 °C

...

De vraag is nu: vriespunt van een oplossing met even grote massa glycol als water dus 1 kg glycol per 1 kg water. hoeveel mol glycol per kg water is dat? wat is dan de vriespuntsverlaging?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Glycol koelvloeistof

Ik bedoelde -30 graden celcius, typ foutje :)

Sorry voor het verkeerd plaatsen van het bericht

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Glycol koelvloeistof

Opmerking: glycerol is iets anders dan glycol. Glycol is een diol en glycerol (ook wel glycerine genomed) is een triol.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: Glycol koelvloeistof

het gaat me in principe om de berekening en het antwoord. De titel heb ik ook nog fout getypt dat klopt maar het gaat daar hoofdzakelijk niet om...

Reageer