[scheikunde] Elektrolyse water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Elektrolyse water

Hallo,

In mijn scheikundeboek staat dat gedestilleerd water (volgens mij bedoelen ze puur en zuiver water) niet geelektryliseerd kan worden.

Maar ik begrijp niet waarom niet!? in mijn BINAS staat water (H2O) zowel als reductor als oxidator genoteerd. Dan zou je toch verwachten dat het wel mogelijk is??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrolyse water

Hoofdprobleem is dat zuiver water nagenoeg geen (op pH 7 slechts 1·10-7 mol H+ en 1·10-7 mol OH-per liter) ionen bevat en dus nauwelijks stroom geleidt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Elektrolyse water

je kan water elektrolyseren terwijl alleen de H2O-ionen bij de redoxreacties betrokken zijn. Daarbij ontstaan waterstof, zuurstof en enkele ionen die samen weer H2O vormen. Wat is de functie van de overige ionen die niet eens mee doen met de redoxreactie en maar een beetje in de oplossing zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektrolyse water

geleiding
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Elektrolyse water

Ik begrijp nu je het zegt dat er inderdaad een elektonenstroom door de oplossing moet zijn om de stroomkring te sluiten. MAAR:stel je hebt een ion A- en een ion B+. Hoe willen ze helpen bij geleiding als ze geen elektronen op/afnemen? Ze zijn toch niet bij redoxreacties betrokken? bij een elektronen op/afname zou ik denken dat bijv. A- zal veranderen in A (s) (wat niet waargenomen wordt) zodra de positieve elektrode een elektron opneemt?!

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Elektrolyse water

Bovendien nemen de h20 moleculen aan de ene elektrode elektronen op en bij de andere elektrode geven ze elektronen af. Dat is toch juist een sluiting van de stroomkring? In totaal vindt er zo een elektronenstroom plaats.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrolyse water

Dat doen ze in zekere zin wel, maar niet aan de elektroden. Het is daarbij wel zaak het elektrolyt goed te kiezen. Als je bijvoorbeeld zwavelzuur gebruikt zijn de vrijkomende H+-ionen sowieso geen probleem, terwijl SO42-met een elektrodepotentiaal van meer dan -2Vveel moeilijker te oxideren is dan OH-, en dus niet geoxideerd zal worden.Ook andere stoffen zijn bruikbaar, kwestie is dat de elektrodepotentialen van hun respectievelijke ionen voldoende ver van van die van H+ en OH- af moeten liggen.

Intussen compenseren die "vreemde" ionen dan wel de concentratie-opbouw van bijvoorbeeld negatieve OH- -ionen aan de kathode, waardoor de stroom verder gewoon kan doorlopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Elektrolyse water

bij de negatieve elektrode ontstaat bijv. OH- waarbij de oplossing inderdaad negatief geladen zou worden. Maar de aanwezigheid van andere ionen heeft daar toch geen invloed op of compenseert dat toch niet? Die ionen zijn in totaal namelijk toch ook neutraal geladen? Als je zou zeggen dat er positieve ionen ergens vandaan kwamen om met de OH- één neutraal geheel in de oplossing te vormen zou ik het nog begrijpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrolyse water

Die positieve hulpionen gaan zich hoofdzakelijk bewegen naar het gebied in de vloeistof met meer negatieve ionen (rond die kathode) en neutraliseren zo dat gebied als geheel zodat er geen "negatieve bel" vloeistof rond die kathode hangt die zo die kathode elektrisch zou afschermen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Elektrolyse water

Jan van de Velde schreef: za 03 nov 2012, 21:27
Die positieve hulpionen gaan zich hoofdzakelijk bewegen naar het gebied in de vloeistof met meer negatieve ionen (rond die kathode) en neutraliseren zo dat gebied als geheel zodat er geen "negatieve bel" vloeistof rond die kathode hangt die zo die kathode elektrisch zou afschermen.


Dat is een stuk duidelijker. bedankt! ;)

Reageer