Thermokoppel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Thermokoppel

Hoi,

Kan hier mij het liefst met behulp van een plaatje uitleggen hoe een thermokoppel werkt?

Ik weet dat je 1 warme en 1 koude stof hebt en door het temperatuurverschil gaat er een stroom lopen. Afbeelding

Alleen als ik dit plaatje zie, moeten de stoffen dan aan elkaar gesoldeerd worden? En komt er dan een stroom door het temperatuurverschil van de stoffen bij T1?? Dit is wat ik dus niet zo goed begrijp.

Ook zou ik graag willen weten wat het beste thermokoppel (meeste stroom) is bij temperaturen tussen de 0 en 100 graden.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Thermokoppel

Als je een element wil gebruiken om in een bereik van 0-100 °C te meten zou ik geen thermokoppel gebruiken, maar een PT100 of dergelijke. Thermokoppels worden worden maar gebruikt vanaf hogere temperaturen.

Ook, een thermokoppel werkt volgens het seebeck-effect. Dat staat hier, vind ik, goed uitgelegd.

Het seebeck-effect geeft een gelijkspanning bij een temperatuursverschil, en geen stroom. Dat is het peltier-effect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Thermokoppel

Het spanningsverschil ontstaat door het temperatuurverschil tussen de punten T1 en T2, het is een omgekeerd Peltier effect. KLIK

Dat betekent ook dat als de temperatuur van T1 varieert, het spanningsverschil varieert. dat stel mogelijk eisen aan de omgeving van punt T1.

De twee verschillende metalen worden beslist niet aan elkaar gesoldeerd, maar gesmolten zodat er een innige en sterke las ontstaat. Ik denk dat solderen het Seebeck/Peltier effect grotendeels op zal heffen.

Waarvoor wil je het koppel gebruiken? Voor temperatuurmeting? dan is de door Ohm genoemde pt100 een veel betere keuze (maar die levert geen stroom, het is een variabele weerstand). Het kan wel met een koper-konstataan thermokoppel (max temperatuur ongeveer 400 graden celcius), maar de spanning is bijzonder laag, rond de 40 microvolt per graad celcius.

Wil je het gebruiken om (zoals in geisers e.d. gebeurt) een klepje dmv een electromagneetje open te houden? Zie thermoelektrische beveiliging. Dan heb je een thermokoppel nodig die speciaal voor dit doel is ontworpen en een bijbehorende zeer laagomige elektromagneet.

Gaat het om eenvoudige en goedkope temperatuurmeting, kan je ook een ntc overwegen, die variëren hun weerstand behoorlijk per graad.

Berichten: 14

Re: Thermokoppel

Ik maak een PWS over duurzame energie. Daarbij hoort ook dat je een eigen idee (dus niet iets wat je zo op google kan vinden) bedenkt en uitwerkt. Het hoeft niet te werken. Wij willen de warmte van asfalt omzetten in energie (ook al zul je er weinig aan hebben) en daarvoor moeten we nu dus een practicum bedenken. De thermokoppels leken ons de meest directe en makkelijkst uitvoerbare manier om een test mee te doen en het is ook goedgekeurd door de docent. We moeten nu dus het experiment 'ontwerpen'. Wat we alleen niet helemaal begrijpen is het temperatuurverschil tussen T1 en T2. Wij zouden namelijk denken tussen de punten van T1. Daarbij komt ook direct de vraag waarom de stoffen direct aan elkaar moeten en dat we het dus eigenlijk helemaal niet goed begrijpen... Dus vandaar ook de vraag of iemand het duidelijk kan uitleggen.

Ps. Ik ga nu de links van jullie lezen, maar nu begrijpen jullie hopelijk het probleem wat beter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Thermokoppel

Als je twee verschillende metalen met elkaar in contact brengt, dan ontstaat daartussen een potentiaalverschil.

Dat potentiaalverschil is temperatuurafhankelijk.

In jouw schema heb je bij T2 een overgang tussen koper en constantaan, maar bij T1 ga je weer terug van constantaan naar koper. Je hebt dus 2 keer een potentiaalverschil, maar in tegengestelde richting. Die heffen elkaar dus op.

Maar als je een temperatuurverschil aanbrengt tussen T2 en T1, dan worden de potenatiaalverschillen verschillend, en blijft er een resultante over die een stroom laat lopen.

Als je T2 in het asfalt stopt, moet je dus zorgen dat T1 zo koud mogelijk blijft.

Dat je de twee metalen aan elkaar soldeert maakt niet uit. Je krijgt dan een overgang koper-soldeer en een overgang soldeer-constantaan. Het resultaat is gelijk aan een directe overgang koper-constantaan.

Er is maar één probleempje: constantaan is vrijwel niet te solderen. In de praktijk worden zulke verbindingen gepuntlast.

Berichten: 14

Re: Thermokoppel

Aha ik snap het. Maar dan moet je dus zorgen dat T2 in het asfalt zit en beide stoffen dus een beetje en T1 er onder. Dan wordt T1 gekoeld door de grond en T2 verwarmt door het asfalt en dan zou er dus een stroom moeten lopen. Alleen zal het temperatuurverschil dan op een gegeven moment gelijk blijven, waardoor er geen stroom meer loopt?

Reageer