[natuurkunde] momentenevenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

momentenevenwicht

Hoi,

Als je de moment op een voorwerp wil berekenen. Moet de kracht dan niet loodrecht op de arm staan (draaipunt-aangrijpingspunt)? Want een kracht die erg schuin op de arm staat zal toch nauwelijks voor een rotatie van het voorwerp zorgen? In mijn natuurkundeboek lijkt het namelijk of er hier geen rekening mee wordt gehouden. De arm is gewoon raaipunt-aangrijpingspunt, maar de kracht staat schuin op deze lijn en niet loodrecht. En dan nog beweren ze F1.r1 = F2.r2 bij een momentenevenwicht.

Iemand een verklaring?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: momentenevenwicht

Zit er bij deze opgave ook een afbeelding?

Voor het berekenen van een moment is het niet noodzakelijk dat de kracht loodrecht op de arm staat

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: momentenevenwicht

Het lukt mij helaas niet om de foto toe te voegen. Maar het gaat om een zeilboot. Hij staat schuin naar links van vooraanzich in het water met op de boot zelf de draaipunt. De kiel heeft een recht naar beneden zwaartekracht. En de wind zorgt voor een kracht naar links evenwijdig met het wateroppervlak. Als armen zijn genomen: de verticale afstand van draaipunt tot aangrijpingspunt zuil voor de windkracht. En de horizontale afstand van draaipunt en aangrijpingspunt zwaartekracht op de kiel. Sorry voor dit ongemak!

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: momentenevenwicht

Maar het is dan toch wel nodig om deze krachten te ontbinden en om de momenten te berekenen de loodrechte krachtencomponenten te nemen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: momentenevenwicht

Helemaal juist

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: momentenevenwicht

yes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: momentenevenwicht

Avicenna schreef: zo 04 nov 2012, 21:31
Het lukt mij helaas niet om de foto toe te voegen.


Opmerking moderator

Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer