Afwijkende x-ray prematuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Afwijkende x-ray prematuur

Hieronder een X-ray van een prematuur. Vraag is wat er aan de hand is met deze pasgeborene van 28 weken.
Capture1.PNG
Capture1.PNG (191.62 KiB) 776 keer bekeken
Het bestuderen van dergelijke scans is erg leuk maar soms weet ik niet waar te beginnen, al valt het hier wel gelijk op dat er iets met de longen aan de hand is. Dus ik ga maar even systematisch te werk, betreft de zaken die ik kan 'ontdekken', vooraleer over te gaan tot het kernpunt:

- Sondeslang naar de maag.

- 3 clipjes van de hartmonitor.

- Een slangetje die vanuit abdomen richting thorax gaat, echter nog geen idee wat voor slang het is en waar het voor dient, mogelijk een drain?

- Een slangetje dat vermoedelijk via trachea naar de longen gaat, mogelijk geïntubeerd? Maar de tube lijkt dan wel erg hoog op te houden, zit de bronchus principalis dan zo hoog bij een jong kind/baby of kan de tube met cluff ook hoog in de trachea worden geplaatst voor gewenst effect? De lucht kan geen andere kant op, maar weet niet zeker of dat slangetje dus een tube is (zie ook nergens de cluff zitten).

Om op het werkelijke probleem te komen:

Er lijkt een hoop vocht in de longen te zijn, althans, het is in ieder geval geen lucht. Kunnen dus vele problemen zijn... :-k

1) Pneumonie lijkt me sterk omdat het beide, gehele, longen betreft.

2) Bronchopulmonale dysplasie; mede doordat het om een prematuurtje gaat lijkt me dit goed mogelijk, evenals het feit dat het kind mogelijk geïntubeerd is ( en dus kunstmatig wordt beademd voor een bepaalde tijd).

3) Hyaliene membraanziekte (HMZ); eveneens voorkomend bij prematuren door onderontwikkelde longen. Aangezien de zwangerschap 28 weken heeft geduurd, is het erg goed mogelijk dat de longen nog niet voldoende ontwikkeld zijn.

4) Infant respiratory distress syndrome (IRDS); tijdens het verblijf in de uterus is mogelijk vruchtwater in de longen terecht gekomen.

Nu heb ik drie opties, maar ik zou niet weten hoe ik aan de hand van de foto zou moeten aantonen wat waar kan zijn.

Aangezien het kind wel erg vroeg geboren is (28 weken) zou ik denken aan onderontwikkelde longen en dus optie drie het meest voor de hand liggend is. Twee zou daar ook nog op kunnen volgen door langdurige beademing, maar is denk ik niet de hoofdoorzaak. Voor optie 4 heb ik eigenlijk geen verdere onderbouwing; ik weet ook niet of het inslikken/'inademen' van vruchtwater op elk moment in de zwangerschap kan plaatsvinden of vaker voorkomt in bepaalde perioden...

Wie kan mij op weg helpen met het uitpuzzelen? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afwijkende x-ray prematuur

Kind is inderdaad geintubeerd.

HMZ en IRDS zijn synoniemen.

Uit welke 3 opties kun je kiezen? IRDS/HMZ lijkt het me zeker qua longbeeld.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Afwijkende x-ray prematuur

anusthesist schreef: ma 05 nov 2012, 20:02
HMZ en IRDS zijn synoniemen.
Oei, verkeerde terminologie. :roll: Doelde op meconiumaspiratie bij optie 4.
anusthesist schreef: ma 05 nov 2012, 20:02
Uit welke 3 opties kun je kiezen?
Eh, niet. Er zijn een aantal bekende aandoeningen die kunnen optreden bij jonge kinderen, baby's en prematuren. Met wat zoek- en vergelijkwerk leken optie 2,3 en 4 me nog het meest waarschijnlijke. Maar als ik nog iets andere als optie heb, dan had er net zo goed een optie 5 kunnen staan.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afwijkende x-ray prematuur

Ik zou dan voor IRDS gaan. En het kan natuurlijk 'én én' zijn, maar dat is niet te zeggen. Er kan bij een kind met zo'n longbeeld altijd een infectieus infiltraatje meespelen die je gewoonweg niet ziet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Afwijkende x-ray prematuur

Ok, bedankt voor je opinie! :)

P.S. Ben nog wel nieuwsgierig naar het draadje onderin, wat van het abdomen naar de thoraxholte lijkt te lopen. Voor een blaaskatheter zit het sowieso te hoog, wellicht een drain? Maar die lijkt dan dorsaal te lopen, wat me niet prettig lijkt aangezien baby de hele dag ligt en ook niet functioneel is voor een drain aangezien mogelijk het vocht uit de longen moet worden gedraineerd....dus wat kan dat nog zijn?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Afwijkende x-ray prematuur

Ik vermoed dat dat een veneuze navellijn is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer