Springen naar inhoud

Oefeningen op gaswet

• Log in om te kunnen reageren

webscholier

webscholier

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2012 - 19:36

Hallo leden wetenschapsforum

Deze donderdag moeten we een labo doen, waar we een voorbereiding voor moeten vragen. Maar in deze voorbereidingsfiche staat een vraag die ik niet helemaal goed begrijp.

Vraag:
Als de barometerdruk 753 mm Hg bedraagt, en de badtemperatuur 18°C, wat is dan de druk van zuurstof.

Mijn oplossing:
Nu dacht ik de algemene gaswet te gebruiken en deze om te vormen naar:

p = (R * T * rho) / M

Hieruit weet je alles en heb je een druk berekend, maar is dit dan wel de juiste druk?

(Ik kom 134,299 Pascal uit)

Alvast bedankt!!

Mvg,

Webscholier

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2012 - 21:41

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2012 - 23:41

Ik begrijp deze vraag, zo los, ook niet goed.
Ik vermoed dat de vraag iets anders gesteld zou moeten worden, namelijk vragende naar de partiële druk van zuurstof uitgaande van een gegeven (standaard?) gasmengsel (lucht?). Daarbij zou dan de temperatuur een overbodig gegeven zijn, en nog slechts het zuurstofgehalte een noodzakelijk gegeven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

webscholier

webscholier

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2012 - 16:44

Het enige wat ik nog duidelijker kan maken is dat het gaan over een labo waarbij je de molecuulmassa van zuurstof moet gaan bepalen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 november 2012 - 18:38

Eerst ging het over het berekenen van "de druk van zuurstof" en nu heb je het over het bepalen van de molmassa van zuurstof.

Zonder de volledige tekst van dat voorbereidingsfiche is voor buitenstaanders niet duidelijk waar dit nou echt over gaat.
Hydrogen economy is a Hype.

webscholier

webscholier

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2012 - 12:48

Het labo gaat over de molecuulmassa bepalen van zuurstof, maar dit is een voorbereidingsvraag voor het labo. Wat de druk is van zuurstof in bovenstaande omstandigheden.

Volgende weet ik al:
barometerdruk = druk zuurstofgas + druk water

Misschien verder oplossen met de vergelijking van Antoine?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 november 2012 - 13:22

Dus het gaat blijkbaar over elektrolyse en je krijgt een buis gevuld met zuivere zuurstof plus wat waterdamp?

In dat geval geldt inderdaad dat: barometerdruk (buitenluchtdruk) = partieeldruk zuurstof plus partieeldruk waterdamp, althans als het waterniveau in je buis en in het waterbad exact dezelfde hoogte hebben. Indien niet dan moet je tevens het effect van dat niveauverschil meenemen in je berekening.

Je kunt eventueel Antoine gebruiken voor bepalen partieeldruk waterdamp, maar simpeler is een stoomtabel aflezen.
Hydrogen economy is a Hype.

webscholier

webscholier

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 13:11

De oefening is gelukt door zowel Antoine toe te passen en de formule van hierboven (partieeldruk). Ook was het op die taak mogelijk door interpolatie uit een tabel die waarde te bekomen.

Beide methoden waren goed.

Bedankt!!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures