led throwies zonder weerstand?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

led throwies zonder weerstand?

Beste

Mijn vriendin geeft stageles in een lagere school en moet de leerlingen iets laten maken dat met licht en met techniek te maken heeft en dat niet te moeilijk is.

Ze dacht aan "led throwies" zoals in dit filmpje http://www.youtube.c...h?v=YjTP_T-wR9w

Als ik echter zoek naar diffuse leds lijken deze allemaal te werken op een spanning van ongeveer 2V

De batterij die ze in het filmpje gebruiken is een knoopcel van 3V.

Ik vroeg mij af of er gevaren aan verbonden zijn ( en of het zelfs wel zal werken) om de leds zonder weerstand aan de batterij te koppelen. Het moet uiteraard veilig zijn, er mogen geen risico's aan verbonden zijn.

Kan iemand mij raad geven?

groeten

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: led throwies zonder weerstand?

Niels,

Met zo'n lage spanning is er niet veel gevaar hoor. Wel de knoopcel goed opbergen zodat de kinderen ze niet kunnen inslikken.

Nu, wat betreft de spanningen en het aansluiten van die 2V led op en 3V batterij. Als je echt op zeker wil spelen moet je die 1V kwijtspelen over en weerstand.

Zoek uit hoeveel stroom zo'n led nodig heeft, en deel de 1V door die stroom. Dat geeft je de weerstand die je nodig hebt.

Voorbeeld: led heeft 10 mA nodig. 1/10*10^-3 = 100 ohm.

Hou er rekening mee dat je weerstanden niet in elke waarde vindt. Neem gewoon de eerstvolgende grotere waarde die beschikbaar is of kom even terug en laat weten hoeveel stroom die led nodig heeft, dan reken ik het wel voor je uit .

Grtz

Danny
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: led throwies zonder weerstand?

dannypje schreef: ma 05 nov 2012, 20:56
Niels,

Met zo'n lage spanning is er niet veel gevaar hoor. Wel de knoopcel goed opbergen zodat de kinderen ze niet kunnen inslikken.

Nu, wat betreft de spanningen en het aansluiten van die 2V led op en 3V batterij. Als je echt op zeker wil spelen moet je die 1V kwijtspelen over en weerstand.

Zoek uit hoeveel stroom zo'n led nodig heeft, en deel de 1V door die stroom. Dat geeft je de weerstand die je nodig hebt.

Voorbeeld: led heeft 10 mA nodig. 1/10*10^-3 = 100 ohm.

Hou er rekening mee dat je weerstanden niet in elke waarde vindt. Neem gewoon de eerstvolgende grotere waarde die beschikbaar is of kom even terug en laat weten hoeveel stroom die led nodig heeft, dan reken ik het wel voor je uit .

Grtz

Danny
Niels,

Net even dat filmpje bekeken. Had ik eerder moeten doen. Denk dat dit wel zonder weerstand kan, net zoals in het filmpje. Sommige leds hebben sowieso iets meer dan 2V nodig. Maar let goed op de polariteit, dus de lange en de korte poot van led. Lang aan de + kant! Als je die verwisselt zonder weerstand heb je kans dat de led in stilte overlijdt.

Voor de magneetjes, kijk es op www.supermagnete.be (denk toch dat het .be is, anders vind je hen wel door die ontbrekende n achteraan).

Het zou kunnen dat de batterij nogal snel leeg is, maar je led zal wel helder branden.

Grtz

Danny
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 5

Re: led throwies zonder weerstand?

groene led: 2V 20mA

oranje led 1,9V 25mA

rode led: 2V 20mA

gele led: 2V 20mA

eventueel

blauwe led: 3.4V 20mA

Kosten weerstanden veel? want anders is het misschien toch niet echt de moeite om ze hiervoor te kopen?

groeten

Niels

www.supermagnete.be kenden we al hoor ;) , de magneten zijn ondertussen al besteld en de batterijen hebben we ook al, nu enkel nog de ledjes en eventueel weerstanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: led throwies zonder weerstand?

Weerstanden kosten maar een paar cent. Voor de 20mA en 25mA versies zou je 47 ohm kunnen kopen, dat is een courante waarde. 0.25 Watt weerstanden zijn geschikt en ook de meest courante, maar je zit natuurlijk wel met het probleem dat die weerstand in serie met de led moet komen. Dan ga je al moeten solderen en van de led rond de batterij klemmen is dan ook geen sprake meer.

Dus mss toch s testen zonder weerstand. De blauwe led kan uiteraard zonder weerstand maar blauwe leds zouden duurder kunnen zijn.

Ga je toch voor een weerstand dan speelt het geen rol dat je die weerstand aan de lange of de korte poot van de led in serie zet.

Grtz

Danny
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 5

Re: led throwies zonder weerstand?

Ok bedankt voor de info Danny!

Berichten: 12.262

Re: led throwies zonder weerstand?

Er wordt hier gebruik gemaakt van de inwendige weerstand van de knoopcelletjes, die is dusdanig hoog dat er geen stromen gaan lopen die de led acuut opblazen. Ze kunnen wel hoog genoeg zijn om de levensduur van de led aanzienlijk te bekorten, maar dat maakt in deze toepassing niet zoveel uit: Zo je die door overstroom reduceren van 50.000 naar 50 uur, dan heeft het nog geen praktisch gevolg gezien de batterij veel eerder leeg is.

Als je het zeker wilt weten zou ik ter test even een ledje aansluiten via een amperemeter - gewoon een multimeter op 2A bereik oid - om te verifieren dat de stroom niet verder oploopt dan pakweg 50 mA. Naarmate je grotere knoopcellen neemt zal de stroom hoger uitkomen, en heb je wellicht toch een weerstand nodig om het in de perken te houden.
Victory through technology

Reageer