Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 42

Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

is de excitatie-intensiteit dezelfde als I0(invallende intensiteit) ? Exitatie=e- aanslaan ==> dit kan gebeuren als er absorbtie is dus ik denk dan dat excitatie intensiteit = absorptieintensiteit (Ia)

Berichten: 42

Re: Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

Ia = I0 - It (absoptieintensiteit)= totale intensiteit - intensiteit doorgelaten door staal

hoe kan dit, als men zegt dat er een deel van de doorgelaten intensiteit geabsorbeerd wordt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

Opmerking moderator

Ik heb dit even afgesplitst van het oude onderwerp waar je het onder had geplaatst als nieuwe vraag.

Berichten: 301

Re: Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

furgan75 schreef: di 30 okt 2012, 21:23
is de excitatie-intensiteit dezelfde als I0(invallende intensiteit) ? Exitatie=e- aanslaan ==> dit kan gebeuren als er absorbtie is dus ik denk dan dat excitatie intensiteit = absorptieintensiteit (Ia)
Dit is niet hetzelfde voor zover ik weet.

Excitatie is molecuul gebonden, waar de invallende intensiteit een opsomming is van meerdere excitaties van moleculen(dit kunnen dezelfde of verschillende moleculen zijn).
furgan75 schreef: di 30 okt 2012, 21:40
Ia = I0 - It (absoptieintensiteit)= totale intensiteit - intensiteit doorgelaten door staal
hoe kan dit, als men zegt dat er een deel van de doorgelaten intensiteit geabsorbeerd wordt ?
De formule van de wet van lambert-beer is:

a = log(Io) - log(It) = log(Io/It) = ecl

(sorry dat ik geen LaTeX gebruik, moet ik nogsteeds eens onder de knie krijgen)

"Io/It" laat het deel zien wat wordt geabsorbeerd(ofwel percentage tov Io).

Vaak wordt er van verschil van meting ten opzichte van de blanco gesproken, maar wordt vergeten te melden dat de logaritmen genomen zijn van de blanco en de meting. Waardoor, als je deze van elkaar zou aftrekken, er een deling ontstaat(met daaromheen nog een logaritme).
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer