Springen naar inhoud

Fluorescentie / Absorptie : hulp met terminologie.

• Log in om te kunnen reageren

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2012 - 21:23

is de excitatie-intensiteit dezelfde als I0(invallende intensiteit) ? Exitatie=e- aanslaan ==> dit kan gebeuren als er absorbtie is dus ik denk dan dat excitatie intensiteit = absorptieintensiteit (Ia)

Veranderd door furgan75, 30 oktober 2012 - 21:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

furgan75

furgan75

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2012 - 21:40

Ia = I0 - It (absoptieintensiteit)= totale intensiteit - intensiteit doorgelaten door staal

hoe kan dit, als men zegt dat er een deel van de doorgelaten intensiteit geabsorbeerd wordt ?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2012 - 22:16

Opmerking moderator :

Ik heb dit even afgesplitst van het oude onderwerp waar je het onder had geplaatst als nieuwe vraag.

paac

paac

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2012 - 20:59

is de excitatie-intensiteit dezelfde als I0(invallende intensiteit) ? Exitatie=e- aanslaan ==> dit kan gebeuren als er absorbtie is dus ik denk dan dat excitatie intensiteit = absorptieintensiteit (Ia)

Dit is niet hetzelfde voor zover ik weet.
Excitatie is molecuul gebonden, waar de invallende intensiteit een opsomming is van meerdere excitaties van moleculen(dit kunnen dezelfde of verschillende moleculen zijn).

Ia = I0 - It (absoptieintensiteit)= totale intensiteit - intensiteit doorgelaten door staal

hoe kan dit, als men zegt dat er een deel van de doorgelaten intensiteit geabsorbeerd wordt ?

De formule van de wet van lambert-beer is:
a = log(Io) - log(It) = log(Io/It) = ecl
(sorry dat ik geen LaTeX gebruik, moet ik nogsteeds eens onder de knie krijgen)

"Io/It" laat het deel zien wat wordt geabsorbeerd(ofwel percentage tov Io).

Vaak wordt er van verschil van meting ten opzichte van de blanco gesproken, maar wordt vergeten te melden dat de logaritmen genomen zijn van de blanco en de meting. Waardoor, als je deze van elkaar zou aftrekken, er een deling ontstaat(met daaromheen nog een logaritme).

Veranderd door paac, 09 november 2012 - 21:05

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures