snelhied omlaag kopel omhoog

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 31

snelhied omlaag kopel omhoog

Als je een motor hebt die 4000 tr/min draait en een koppel heeft van 100Nm bij dit torental.

Als men nu dit toerental reduceert met tandwielen naar 2000tr/min gaat het koppel dan met de dezelfde coeficient omhoog. motor 2000tr/min en een kopel van 200Nm

ik heb het hier over theorie . Dit is zonder rekening te houden met de wrijving coeficient

klop het wat ik hier schrijf zo nee verbeter mij

bart

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

was dat maar waar: toerental 100 rpm, koppel 4000 Nm, toerental 10 rpm, koppel 40000 Nm......????

en volgens die redenatie bij een toerental 0.......... oei. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

hoe moet je het dan berekenen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Wel zoals jij het doet, maar niet aan het toerental van de motor gaan zitten prutsen, die moet je op zijn optimale toerental laten draaien. Die kracht in N kun je dan overbrengen op je wiel, met een versnellingsbak, differentieel etc, en tenslotte speelt de wieldiameter een rol.

Het gaat er dus om hoeveel toeren je wiel uiteindelijk maakt bij een bepaald toerental van je motor.

Sommige tractoren hebben kruipversnellingen. Bij een hoog toerental ongeveer 500 m/uur als snelheid. Je wilt niet geloven wat voor lasten je zo kunt verplaatsen.

Vergelijk het met een wip. Een babietje dat ver genoeg van de wipas vandaan zit kan met haar eigen gewicht de 10 maal zo zware papa makkelijk optillen. Maar die moet dan wel ook tienmaal zo dicht bij de wipas gaan zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Het klopt inderdaad wat je wil. Als je met een tandwieloverbrenging het toerental verlaagt dan wordt het koppel groter. En dat gaat gewoon omgekeerd evenredig. Dus toerental halveren, dan koppel twee keer zo groot.

Een en ander afgezien van de wrijvingsverliezen die je extra krijgt.

(ik denk dat Jan de vraag niet goed begrepen heeft)

Berichten: 31

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

wil je mijn eerste berichtje nog eens lezen ik denk dat je het niet goed begrepen hebt of heb ik het mis

er staat in dat ik de 4000tr/min reduceer naar 2000tr/min doormiddel van tandwielen

Bart

Berichten: 31

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

klazon schreef:Het klopt inderdaad wat je wil. Als je met een tandwieloverbrenging het toerental verlaagt dan wordt het koppel groter. En dat gaat gewoon omgekeerd evenredig. Dus toerental halveren, dan koppel twee keer zo groot.

Een en ander afgezien van de wrijvingsverliezen die je extra krijgt.

(ik denk dat Jan de vraag niet goed begrepen heeft)
jij was net voor me met het berichtje

ik dacht ook wel dat Jan de vraag niet goed begrepen had

bart

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

dat Jan de vraag niet goed begrepen had
Dat denk ik op den duur ook, maar ik begrijp nog steeds niet wat ik dan niet goed begrepen had.

http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppe...en_vermogen.htm

Afbeelding
De kracht die vrijkomt bij de verbranding en omgezet wordt via de zuiger/drijfstang in een beweging van de krukas noemt men het koppel (denk aan kracht maal arm). En zie hier, het ontstaan van de koppelkromme. Kortom, de koppelkromme geeft niets anders aan dan het verloop van de vullingsgraad. Echter dit koppel wordt slechts 1 maal per twee omwentelingen (4-takt) per cilinder geleverd. Hoe vaker je per tijdseenheid (bijvoorbeeld per minuut) over dit koppel kan beschikken hoe krachtiger de motor. Dus hoe hoger de toeren hoe vaker het koppel per tijdseenheid. We noemen dit het vermogen van de motor; koppel per tijdseenheid. Kortom als je de vullingsgraad van de motor vermenigvuldigt met het toerental dan krijg je "het vermogen".
Dus wat is er nou mis met:
niet aan het toerental van de motor gaan zitten prutsen, die moet je op zijn optimale toerental laten draaien. Die kracht in N kun je dan overbrengen op je wiel, met een versnellingsbak, differentieel etc, en tenslotte speelt de wieldiameter een rol.  

Het gaat er dus om hoeveel toeren je wiel uiteindelijk maakt bij een bepaald toerental van je motor.
Nm is een eenheid van energie. Je kunt toch niet zomaar een geleverde hoeveelheid energie veranderen? Je kunt wel door een andere overbrenging het aantal meters reduceren, waardoor het aantal Newtons omhoog gaat. Kleinere arm, grotere kracht.

leg het dan eens uit..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

leg het dan eens uit..... :roll:
Met behulp van een tandwieloverbrenging gaat een tweede as draaien. Die heeft de helft van het toerental van de motoras en dientengevolge een 2 keer zo groot koppel.

Meer moet dat niet zijn.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Jan, de motor wordt in deze kwestie ook met rust gelaten (die blijft met een bepaald toerental draaien): de verandering in rpm wordt bewerkstelligd met een tandwielkast (versnellingsbak) die op de motor aangesloten wordt.

Op zich is niets van wat je zei fout, maar je verkeerde in de veronderstelling dat de motor zelf op een lager toerental zou gaan draaien in plaats van dat daarvoor een tandwielkast gebruikt zou worden. Dat is mijn indruk, in ieder geval. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Ja, in eerste instantie dacht ik dat 1303 RS het zo (verkeerd) begrepen had.

Maar desalniettemin, wordt er dan in de motortechniek onder koppel iets anders verstaan dan de hoevelheid energie? Want als je dmv overbrenging het toerental van je wielen omlaag brengt, verandert daar m.i. niks aan je koppel, wel aan de kracht die je op het asfalt kan leggen.....
Sommige tractoren hebben kruipversnellingen. Bij een hoog toerental ongeveer 500 m/uur als snelheid. Je wilt niet geloven wat voor lasten je zo kunt verplaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Ik denk dat je hier het beste in termen van vermogen kunt praten: het koppel (in Nm) maal het toerental (uitgedrukt in rad/s) geeft het maximaal beschikbare asvermogen (in W) weer, toch? Wanneer je dus een ideale tandwielkast gebruikt (geen vermogensverliezen) en het toerental twee keer zo laag maakt, wordt het koppel tweemaal zo groot. Of maak ik hier een grote denkfout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Maar desalniettemin, wordt er dan in de motortechniek onder koppel iets anders verstaan dan de hoevelheid energie?
Koppel is niet hetzelfde als energie of vermogen.

Koppel = moment.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

definitie wikipedia:
De eenheid van arbeid is de joule (J) ofwel de newton-meter (Nm).
koppel is een maat voor het rotatie-effect van een kracht. De SI eenheid voor koppel is de Newtonmeter (Nm).

Er is sprake van een koppel, als er meerdere krachten op een voorwerp worden uitgeoefend die op verschillende plaatsen op het voorwerp aangrijpen, zodat ze het voorwerp kunnen laten draaien. Beter gezegd, de draaisnelheid van het voorwerp kan veranderen.

De grootte van een koppel is gelijk aan de kracht maal de arm. De arm is de loodrechte afstand tot het draaipunt
.

In ieder geval zijn de eenheden van koppel, energie en arbeid gelijk, joule of Newtonmeter. Dus volgens mij zijn we bezig aan een gigantische spraakverwarring.

Ik zou willen stellen dat je het koppel niet kunt veranderen, je kunt hoogstens de verdeling van je gegeven koppel anders verdelen tussen kracht en arm......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: snelhied omlaag kopel omhoog

Ik zou willen stellen dat je het koppel niet kunt veranderen...
Dat klopt dus niet! Bij een draaiende motor is er sprake van een bepaalde (mogelijke) energie-output per tijdseenheid: vermogen dus. Dit is gewoon het koppel vermenigvuldigd met de hoeksnelheid van de as, wat ik in een eerdere post aangaf. Koppel alleen is geen maat voor het geleverde vermogen van een motor, als ik het juist heb.

Vergelijk het met een jongetje dat aan het uiteinde van een lange, horizontale boomtak hangt: hij oefent een moment (koppel) uit op de stam van de boom - maar er is geen sprake van energie-overdracht, het is een statische situatie. Die energie-overdracht komt pas wanneer de tak ook daadwerkelijk gaat doorzakken (of breken) onder invloed van de kracht die het jongetje erop uitoefent via zijn gewicht: er is dan een hoeksnelheid (die niet 0 is) in het spel.

Het lijkt me dan ook niet zo nuttig om te spreken van een koppel zonder dat je het bijbehorende toerental noemt: je hebt die namelijk alletwee nodig om het geleverde vermogen te bepalen. En andersom: het geleverde vermogen gedeeld door de hoeksnelheid van de as geeft het koppel.

Wat je wel kunt zeggen is dat het koppel, vermenigvuldigd met een totale hoekverdraaiing van de as, de totaal geleverde arbeid vormt (denk aan een takel). Dit is logisch: Nm * rad/s * s = Nm = J (rad is dimensieloos).

Reageer