[biologie] Bacterie kweektest uitvoeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Bacterie kweektest uitvoeren

Ik wil graag testen hoeveel bacterien er zitten op een oppervlak voor en na reiniging (met verschillende methodes)

doe ik dit simpelweg door met een swab-stokje over het oppervlak te wrijven, en dan met dit stokje over de voedingsbodem in het petri-schaaltje te wrijven en dan de petrischaaltjes een paar dagen te laten staan, totdat ik de bacterien kan tellen?

Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb niet de beschikking over een stoofje, is het een groot probleem als ik de petrischaaltjes gewoon op kamertemperatuur laat staan?

Ik wilde overigens deze set komen om deze test uit te voeren, is dit een goede of weten jullie wellicht een betere optie, die online te bestellen is?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bacterie kweektest uitvoeren

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bacterie kweektest uitvoeren

Thomas Legius schreef: di 06 nov 2012, 20:44
doe ik dit simpelweg door met een swab-stokje over het oppervlak te wrijven,


Zorg er wel voor dat je swabs steriel zijn. Dus niet vergeten autoclaveren!
en dan met dit stokje over de voedingsbodem in het petri-schaaltje te wrijven en dan de petrischaaltjes een paar dagen te laten staan, totdat ik de bacterien kan tellen?
Dat is zeker een mogelijkheid. Wat je ook kan doen is de bacteriën oplossen in fysiologisch water en dit vervolgens uitplaten op een voedingsbodem. Ik zou je ook aanraden om verdunningsreeksen te maken, dit zal je achteraf veel werk besparen bij het tellen. Op die manier hoef je geen 10000den bacteriën te tellen maar bijv. 300 en kan je via de verdunning terugrekenen naar het origineel.
Ik heb niet de beschikking over een stoofje, is het een groot probleem als ik de petrischaaltjes gewoon op kamertemperatuur laat staan?
Dat is jammer, zonder stoofje zal je incubatietijd aanzienlijk de hoogte inschieten. Ik kan niet echt inschatten hoe lang je zou moeten incuberen alvorens resultaat te verkrijgen.
Ik wilde overigens deze set komen om deze test uit te voeren, is dit een goede of weten jullie wellicht een betere optie, die online te bestellen is?
Dat ziet er (goed) basismateriaal uit. Wat je eigenlijk enkel nodig hebt is agar, met al de rest kan je experimenteren ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer