PWS antibioticaresistentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

PWS antibioticaresistentie

hallo iedereen,

ik hou mijn PWS over antibioticaresistentie. En ik moet hier namelijk ook een experiment bij doen. Ik wil graag aan tonen dat bacteriën resistent kunnen worden aan een soort antibiotica. Op het internet heb ik gezien dat je dit met Yakult bacteriën kunt doen. Kan iemand mij vertellen hoe je yakult bacteriën kweekt en dan resistent voor een bepaalde antibiotica maakt?

alvast bedankt,

Vahram

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS antibioticaresistentie

Resistent maken en controleren kan je doen door een continue evolutionaire druk aan te leggen. Als je voldoende bacteriën gaat uitplaten op een voedingsbodem die antibiotica bevat zal er altijd wel één zijn die een spontane mutatie ondergaat waardoor deze resistent wordt.

Het probleem met Yakult is dat deze niet één soort bacteriën bevat. Achteraf kan je dus moeilijk zeggen het de Yakult bacterie is die resistent geworden is.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: PWS antibioticaresistentie

Bedankt voor je antwoord.

Maar ik hoef niet per se één soort bacterie resistent te maken.

Als ik eerst aantoon dat bacteriën door een soort antibioticum doodgaan en ik daarna laat zien dat dit na een proces niet meer gebeurd. Dan kan ik toch zeggen dat bacteriën door dit proces resistent worden?

Een andere reden dat ik Yakult bacteriën had gekozen was, omdat deze bacteriën niet kwaadaardig zijn. Maar kan je mij dan misschien vertellen met welke andere bacteriën ik moet werken en hoe ik hieraan kom?

alvast bedankt,

Vahram

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: PWS antibioticaresistentie

Vahram schreef: do 08 nov 2012, 16:36
Maar ik hoef niet per se één soort bacterie resistent te maken.

Als ik eerst aantoon dat bacteriën door een soort antibioticum doodgaan en ik daarna laat zien dat dit na een proces niet meer gebeurd. Dan kan ik toch zeggen dat bacteriën door dit proces resistent worden?
Ja, je kan zeggen dat een bacterie uit Yakult resistent is geworden.

Er zijn meerdere mogelijkheden om resistentie aan te tonen.
  1. Zoals ik al eerder zei kan je gewoon 'wachten' tot een bacterie spontaan muteert en daardoor resistent wordt voor jouw antibiotica.
  2. Je kan bacteriën die resistent zijn voor antibiotica A incuberen met bacteriën die resistent zijn tegen antibiotica B. Na incubatie zal d.m.v. conjugatie een deel van de bacteriën zowel resistent zijn tegen antibiotica A als B.
  3. ...
Een andere reden dat ik Yakult bacteriën had gekozen was, omdat deze bacteriën niet kwaadaardig zijn. Maar kan je mij dan misschien vertellen met welke andere bacteriën ik moet werken en hoe ik hieraan kom?
Het modelorganisme bij de prokaryoten is E.Coli, dat is een bacterie uit onze darm die in 99% van de gevallen ook onschadelijk is. Zolang je geen hele kolonies bacteriën in open wonden gaat wrijven is er voor de meeste bacteriën geen enkel probleem.
en hoe ik hieraan kom?
Ik zou eens informeren bij je school, waarschijnlijk kan je op deze manier wel aan één en ander geraken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: PWS antibioticaresistentie

Kunnen jullie mij misschien even helpen met het opstellen van goede deelvragen.

De deelvragen die ik nu heb zijn:

Wat zijn bacteriën en hoe wordt je er ziek van?

Hoe worden nieuwe soorten antibiotica gemaakt?

Hoe worden bacteriën resistent tegen antibiotica?

Alleen ik weet niet of deze deelvragen goed zijn en ik kan niet op een Hoofdvraag komen.

alvast bedankt,

Vahram

Reageer