[scheikunde] Drukverandering bij gasreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Drukverandering bij gasreacties

Ha allemaal!

Ik vrees dat ik nog een opgave niet begrijp en ik hoop dat iemand me daarmee zou kunnen helpen.

De opgave is als volgt:

De volgende (gas)reacties vinden plaats onder een druk van 2,3 bar. Neem aan dat er evenwicht heerst,. Wat zal er gebeuren bij een verlaging van de druk?

a. HBr (g) + C2H4 (g) <-> C2H5Br (g)

b. 2 HF (g) <-> H2 (g) + F2 (g)

c. N2 (g) + 3 H2 (g) <-> 2 NH3 (g)

d. NO (g) + H2O (g) <-> H2 (g) + NO2 (g)

Alvast bedankt!

Philip

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Drukverandering bij gasreacties

neem voorbeeld a. Indien het evenwicht helemaal links ligt, heb je dubbel zoveel gasdeeltjes dan wanneer het naar rechts zou liggen. In welk geval heerst de grootste druk (bij meer of minder deeltjes)? Dus hoe zou een drukverlaging werken op dat evenwicht? (Denk aan het principe van Le Chatelier)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Drukverandering bij gasreacties

Ga na aan welke kant de minste gasdeeltjes aanwezig zijn. Naar welke kant zal het evenwicht dan verschuiven als je de druk verlaagt? Zie verder de hint van Typhoner.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 14

Re: Drukverandering bij gasreacties

Ah, volgens mij begrijp ik het nu: de druk wordt verlaagd, dus verschuift het evenwicht naar de zijde met de meeste deeltjes, wat in dit geval de linkerkant is. Right?

Eén vraag nog: bij b, is er 2 mol HF en aan de andere kant een H2 en een F2, Waar ligt dan hier het evenwicht? (waarschijnlijk een erg domme vraag)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Drukverandering bij gasreacties

Wingblow schreef: wo 07 nov 2012, 19:48
Ah, volgens mij begrijp ik het nu: de druk wordt verlaagd, dus verschuift het evenwicht naar de zijde met de meeste deeltjes, wat in dit geval de linkerkant is. Right?
Right!

Eén vraag nog: bij b, is er 2 mol HF en aan de andere kant een H2 en een F2, Waar ligt dan hier het evenwicht? (waarschijnlijk een erg domme vraag)
Dat is geen domme vraag: in realiteit zal er wel een invloed zijn van de druk, maar om die exact te weten zul je over meer gegevens moeten beschikken. Maar binnen de eenvoudige benadering die we hier gebruiken zal er dus gewoon géén invloed zijn van de druk. En ik gok dat dit zelfs best accuraat zal zijn.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 14

Re: Drukverandering bij gasreacties

Oke dan, bedankt voor alle hulp!

Reageer