Springen naar inhoud

Invloed camerahoek op lengte voorwerp


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Stefan707

    Stefan707


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2012 - 10:35

Hallo allemaal,

Op mijn stage ben ik bezig met een videoanalyse systeem waarmee wij een aantal maten willen meten. Het is erg belangrijk dat de camera loodrecht op een vlak staat wanneer de grootte van een voorwerp bepaald wordt.

Nu wil ik graag weten hoeveel korter een voorwerp wordt in het beeld wanneer de kijkhoek van de camera vast staat.

De toegevoegde tekening maakt mijn probleem misschien wat duidelijker.

In eerste instantie dacht ik dat dit een eenvoudig op te lossen goniometrisch probleem was, maar het is toch lastiger dan ik dacht. Hopelijk heeft iemand een oplossing voor mijn probleem

Bijgevoegde miniaturen

  • Lengte voorwerp.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2012 - 12:07

Ik neem aan dat je de maat bepaalt door de afstand en de hoek te meten en dan de grootte te meten? In dat geval kun je zelf afschatten hoeveel kleiner de hoek wordt wanneer het object gedraaid staat, en daarmee kun je uitrekenen hoeveel het object kleiner lijkt.

#3

Stefan707

    Stefan707


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2012 - 12:33

De maat wordt gevonden doordat de software de hoeveelheid pixels telt. Omdat er gekalibreerd is en het dus vast staat met welke afstand een bepaalde hoeveelheid pixels overeenkomt.

Het is dus meer de vraag hoe groot de hoek mag zijn die de camera maximaal mag maken met vlak ,waar in gemeten wordt, als de waargenomen grootte van een voorwerp (bijv.2m) maximaal 1cm mag afwijken van de daadwerkelijke grootte.

#4

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2012 - 09:21

In dat geval zou je een tussenstap met de hoek moeten maken.

1) Bereken uit de grootte en afstand welke hoek je hebt tussen de lijnen naar de boven en onderkant van het object wanneer je camera loodrecht op het object staat.
2) Bereken welke hoek je hebt wanneer dit object een bepaalde tilt heeft t.o.v. loodrecht.
3) Bepaal bij welke tilt je hoek 0,5% kleiner is geworden.

Het aantal pixels op je camera is bij benadering recht evenredig met deze hoek. Wanneer je meer precisie nodig hebt, dan moet je eerst nog een conversie doen tussen hoek en aantal pixels op je camera.

#5

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8799 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2012 - 13:29

Het lijkt inderdaad gewoon een kwestie van de cosinus van hoek nemen en die te vermenigvuldigen.

En dat is ook wel zo, maar als ik naar de tekeningentjes kijk vallen me 2 zaken op:

- in de bovenste tekening staat de onderkant van het gemeten voorwerp op de lijn die loodrecht uit de camera komt

- is de onderkant van het voorwerp gekozen als draaipunt, waardoor het midden dichterbij de camera komt

Zit hier een bepaalde logica achter?
Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures