[scheikunde] pH waarde 90 liter bad met 1 fles dreft

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

pH waarde 90 liter bad met 1 fles dreft

Voor een verslag heb ik de pH waarde nodig van een 90 liter bad gevuld met demi water waaraan een fles dreft van 450 ml wordt toegevoegd

Ik heb van het dreft afwasmiddel het veiligheidsblad gevonden.

Hierin stond

pH

:

9

pH oplossing

:

10 %

Naam

Productidentificatie

%

Classificatie volgens Richtlijn 67/548/EEG

Sodium Laureth Sulfate

(CAS-nr.) 68585-34-2

(EG nr) 500-223-8

20 - 30

Xi; R41

Xi; R38

Lauramine Oxide

(CAS-nr.) 70592-80-2

(EG nr) 274-687-2

5 - 10

Xi; R41

Xi; R38

N; R50



Zou ik op basis van deze gegevens een schatting kunnen maken over welke pH waarde het mengsel zal krijgen? En zo ja hoe zou ik dat moeten berekenen?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pH waarde 90 liter bad met 1 fles dreft

Als je een verslag schrijft dan gaat dat toch gewoonlijk over wat je zelf gedaan en gemeten hebt? Dus wat wat heb gedaan?

Ik zou aannemen dat de pH van de onverdunde Dreft veroorzaakt wordt door zwakke basen (zouten van zwakke zuren) zoals dat Sodium Laureth Sulfate. Dat betekent dat als je zoiets met een factor X verdunt de [OH-] met een factor √X zal afnemen, oftewel: de [H+] zal met een factor √X toenemen, dus de pH zal met een ½•Log(X) punten dalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12.262

Re: pH waarde 90 liter bad met 1 fles dreft

Waarom zou je het niet gewoon meten?

Of je nou 450 ml in 90 liter gooit, of 4.5 ml in 900 ml maakt voor de pH geen verschil.

Dit is zo'n punt waarop domweg het experiment uitvoeren en een pH meter erin steken een sneller en nauwkeuriger resultaat geeft dan gaan zitten rekenen aan de ingredienten die erin zitten volgens het label.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: pH waarde 90 liter bad met 1 fles dreft

Fred F super bedankt voor het uitleggen van de formule dit is nu helemaal helder

En Benm bedankt voor de tip ik zal inderdaad een controle uitvoeren via het experiment.

Mijn probleem is opgelost, top forum dit :D

Reageer