[scheikunde] Elektronenconfiguratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 309

Elektronenconfiguratie

Bij de regel van de minimale energie worden de elektronen als volgt eerst opgedeeld: 1s - 2s - 2p -3s-3p - 4s -3d

Waarom wordt 4s eerst opgevuld, terwijl je nog een elektron op de n=3 schil kan opvullen?
James Bond was tot voor kort bekend als Ronny007

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektronenconfiguratie

Omdat deze opvulling experimenteel wordt waargenomen (bij de meeste atomen). De uitleg is dat een dergelijke opvulling de laagst mogelijke energie garandeert (waar systemen nu eenmaal naar streven).

Een precieze verklaring is een pak uitdagender. Men kan dit wel theoretisch berekenen, maar echt uitleggen niet.

The discrepancy between the two sequences of numbers representing the closing of shells and the closing of periods occurs, as is well known, due to the fact that the shells are not sequentially filled. Instead, the sequence of filling follows the so-called Madelung rule, whereby the lowest sum of the first two quantum numbers, n + l, is preferentially occupied. As the eminent quantum chemist Löwdin (among others) has pointed out, this filling order has never been derived from quantum mechanics.
Bron
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 8

Re: Elektronenconfiguratie

Beste

Net zoals hiervoor vermeld kom ik met iets vergelijkbaar op de proppen.

Bij de elektronenconfiguratie van Koper geeft het periodiek systeem het volgende weer: (Ar)^18 4s^1 3d^10

Als ik de configuratie zelf samenstel volgens de volgorde van de energieniveaus krijg ik het volgende: (Ar)^18 4s^2 3d^9

Blijkbaar heeft dit te maken met inversie of promotie van elektronen of iets dergelijks. Kan iemand dit verduidelijken of een manier geven om dit soort speciale configuraties juist te berekenen zodat ik geen fouten maak op het examen.

Vriendelijk bedankt.

Berichten: 8

Re: Elektronenconfiguratie

Laat maar, ik begrijp het al. Als alle niveaus van één schil volzet zijn dan is dit een stabielere toestand, dan wanneer één subniveau niet volzet is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Elektronenconfiguratie

Dat is inderdaad de uitleg die dan wordt gegeven; hetzelfde heb je ook wel eens voor als je een d5 kan vormen. Maar zeker bij metalen wordt het allemaal wat vager om simpele regeltjes toe te passen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer