Springen naar inhoud

Meervoudige regressie: Model niet sig, variabele wel

• Log in om te kunnen reageren

Dennis25

Dennis25

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2012 - 19:13

Beste lezer,

Ik heb een lineair regressiemodel met 6 onafhankelijke variabelen op 1 afhankelijke variabele.
Nu is het zo dat het regressiemodel zelf niet significant is (p = 0,15) maar één onafhankelijke variabele wel (p=0,045).
Hoe moet ik deze onafhankelijke variabele nu interpreteren? Kan ik hierover wel zeggen dat deze een sig. invloed heeft op de afhankelijke variabele, ondanks dat het complete model niet significant is? Of moet ik hierover zeggen dat dit niet gesteld kan worden of dat het resultaat met voorzichtigheid geïnterpreteerd moet worden?
Het regressiemodel is denk ik niet sig. vanwege de lage respons (35).

Mvg,

Dennis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 november 2012 - 18:45

Opmerking moderator :

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2012 - 00:29

Ik heb een lineair regressiemodel met 6 onafhankelijke variabelen op 1 afhankelijke variabele.
Nu is het zo dat het regressiemodel zelf niet significant is (p = 0,15) maar één onafhankelijke variabele wel (p=0,045).
Hoe moet ik deze onafhankelijke variabele nu interpreteren? Kan ik hierover wel zeggen dat deze een sig. invloed heeft op de afhankelijke variabele, ondanks dat het complete model niet significant is? Of moet ik hierover zeggen dat dit niet gesteld kan worden of dat het resultaat met voorzichtigheid geïnterpreteerd moet worden?

Basically doe je (minstens) 7 verschillende testen, 1 voor je model + nog eens voor al je variabelen. Blijkbaar doe je dat met een significantieniveau van 5%, anders zou je niet zeggen dat (p=0,045) significant is.

Maar als je 7 testen doet met een significantieniveau van 95%, dan is de kans dat minstens 1 test ervan uitkomt 1-(1-0,045)^7=27,5%. Dat er nu dus 1 variabele als significant uitkomt, is dus gewoon waardeloos. Dat kan heel gemakkelijk afhangen van toeval.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures