scalair product afleiding

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 62

scalair product afleiding

Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel bezicht met vector/matrixrekenen te leren. Op dit moment ben ik bezig met scalair/dot product. ik snap het volgensmij bijna, ik zit alleen nog met 1 ding.

Het rechter lid, kan ik nu op diverse manieren afleiden en dit is dus ook geen probleem.

Maar waar ik nog mee zit is waarom de 2 vectoren met elkaar vermenigvuldigd worden en daarna worden opgeteld aan de linker kant.

Wat is hiervoor de reden en wat houd dit getal in ?

Daarnaast snap ik niet waarom de eenheid vectoren 'verdwijnen' en er dus een scalair uit deze vermenigvuldiging komt ?

Bij voorbaat dank,

Mvg

Peter

edit :

op de onderstaande video op 3:30 vermenigvuldigd hij de eenheidsvectoren en dan zegt die dat die verdwijnen maar waarom ?

http://www.youtube.com/watch?v=TpFpTpcFLCg&feature=related

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: scalair product afleiding

pwpeter schreef: vr 09 nov 2012, 13:50
Maar waar ik nog mee zit is waarom de 2 vectoren met elkaar vermenigvuldigd worden en daarna worden opgeteld aan de linker kant.
Wat bedoel je hier, schrijf het eens op mbv vectoren.

Je moet je wel bewust zijn van het feit dat je een definitie bekijkt!

Het belang is niet zo eenvoudig uit te leggen, maar vergelijk het eens met de definitie:

a*a*a*...*a := a^n. (n factoren a). (:= betekent per definitie)

Op dit moment is het voor jou van belang dat je met deze definitie leert werken ...

Berichten: 62

Re: scalair product afleiding

Safe schreef: vr 09 nov 2012, 14:46
Wat bedoel je hier, schrijf het eens op mbv vectoren.

Je moet je wel bewust zijn van het feit dat je een definitie bekijkt!

Het belang is niet zo eenvoudig uit te leggen, maar vergelijk het eens met de definitie:

a*a*a*...*a := a^n. (n factoren a). (:= betekent per definitie)

Op dit moment is het voor jou van belang dat je met deze definitie leert werken ...
bedankt voor de reactie, ja als ik dat nou eens kon werd het soms wat makkerlijker :)

wat ik bedoelde was:

A = 3i+3j = [3 3]

B = 2i+4j = [2 4]

A*B = scalair volgens de definitie.

Waarom verdwijnen de eenheidsvectoren i en j bij het vermenigvuldigen van deze vectoren ?

En de tweede vraag was wat dan die scalair betekend ?

Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is ?

Alvast bedankt,

Peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: scalair product afleiding

pwpeter schreef: vr 09 nov 2012, 14:53
bedankt voor de reactie, ja als ik dat nou eens kon werd het soms wat makkerlijker :)

wat ik bedoelde was:

A = 3i+3j = [3 3]

B = 2i+4j = [2 4]

A*B = scalair volgens de definitie.

Waarom verdwijnen de eenheidsvectoren i en j bij het vermenigvuldigen van deze vectoren ?

En de tweede vraag was wat dan die scalair betekend ?

Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is ?

Alvast bedankt,

Peter
Wat is i*i en i*j en j*i en j*j?
Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is ?
Voor mij niet, want het inwendig product van twee vectoren is per def een scalair (dwz een getal en geen vector).

Maw er is geen waarom!
ja als ik dat nou eens kon werd het soms wat makkerlijker
Wat bedoel je met "als ik dat nou eens kon" ... ?

Berichten: 62

Re: scalair product afleiding

Safe schreef: vr 09 nov 2012, 16:34
Wat is i*i en i*j en j*i en j*j?

Voor mij niet, want het inwendig product van twee vectoren is per def een scalair (dwz een getal en geen vector).

Maw er is geen waarom!
iets ontstaat niet uit niets, daar is een reden voor. Dus daarom was de vraag : waarom gaat de vector bij vermenigvuldiging op de bovenstaande manier over in een scalair. Ik heb het uiteindelijk wel gevonden voor de gegadigden het filmpje(5:00 min) : http://www.youtube.com/watch?v=D8lYJu4NyZg&feature=related.

@safe wel bedankt voor het beantwoorden van mijn post !! :D

Wat bedoel je met "als ik dat nou eens kon" ... ?
Ik bedoelde daarmee ik kan het niet toepassen zonder te begrijpen, ik moet weten waarom.

Daarom zou het wel is makkelijk zijn dat ik niet het onderliggende hoef te weten om gewoon de definitie teo te passen.

mvg

peter

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: scalair product afleiding

Heb je de rekenregels al gezien die met deze definitie samenhangen?

Vergelijk dat met machten, ook daar zijn rekenregels aan verbonden.

Reageer