[natuurkunde] inwendige weerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 308

inwendige weerstanden

Als je twee inwendige weerstanden van een voltmeter met 1 MΩ en een spanningsbron met 1 kΩ hebt, kun je dan ook stellen, dat je een serie schakeling hebt en de weerstanden dan moet optellen ?

De spanningsbron kan 6 V leveren.Dus de gemeten spanning is dan :

De weestand is dan 1 * 106Ω+ 1 * 103Ω= 1000000 + 1000 = 1001000

I = U/R en dat is 6/ 1001000 = 5,99 V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: inwendige weerstanden

shikoi schreef: vr 09 nov 2012, 16:27
I = U/R en dat is 6/ 1001000 = 5,99 V
Toch een beetje nauwkeuriger rekenen. :?

Je begint deze regel met I en je eindigt met V. Dat kan niet kloppen.

Bovendien is de rekensom niet goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: inwendige weerstanden

klazon schreef: vr 09 nov 2012, 16:34
Toch een beetje nauwkeuriger rekenen. :?

Je begint deze regel met I en je eindigt met V. Dat kan niet kloppen.

Bovendien is de rekensom niet goed.


Ja, helemaal gelijk.Ben eerlijk gezegd ook niet zo'n rekenwonder !! :oops:

Dat is dan 5,99 A.

mm, nou heb ik natuurlijk niet de gemeten spanning.Of kan ik gewoon aannemen, dat het de 6V is , die de spanningsbron kan leveren ?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: inwendige weerstanden

Los van rekenfoutjes, even dit:

als je met een voltmeter die een inwendige weerstand van 1Mohm heeft, de spanning wil meten over een weerstand van 1kohm, dan komt de weerstand van de meter _parallel_ over de weerstand te staan.

De totale weerstand wordt dus iets lager, en er wordt meer stroom getrokken. Als je zo'n systeem zou voeden uit een batterij of een andere voeding met een inwendige weerstand, dan gaat de spanning lichtjes zakken omdat je meer stroom uit de bron vraagt en er dus een grotere spanningsval is over de inwendige weerstand. De gemeten spanning over de weerstand zal dus iets verlagen doordat je de meter over de weerstand zet.

Daarom is het belangrijk dat een voltmeter een zo hoog mogelijke weerstand heeft.

Bij een stroommeting gaat de stroom _door_ de meter. Daar wil je net het tegenovergestelde: een zo klein mogelijke weerstand voor de stroommeter, want de stroom door de meter vermenigvuldigd met de weerstand van de meter geeft een spanningsval over de stroommeter die je niet meer kan aanbieden aan de rest van de schakeling en dus beinvloedt de stroommeter ook weer het systeem waaraan je meet.

Einstein beweerde dat wij een systeem al beinvloeden gewoon door ernaar te kijken :)

Maar als je nu je voltmeter rechtstreeks op een batterij met een inwendige weerstand duwt, dan komen de inwendige weerstand van de meter inderdaad in serie te staan met de weerstand van de meter. De meter gaat een kleine stroom trekken, en die kleine stroom veroorzaakt een klein spanningsverlies over de inwendige weerstand. Dus als je meet, zal je een (iets) lagere spanning van die bron/batterij meten dan wanneer de meter er niet op zat.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: inwendige weerstanden

shikoi schreef: vr 09 nov 2012, 16:48
Ja, helemaal gelijk.Ben eerlijk gezegd ook niet zo'n rekenwonder !! :oops:

Dat is dan 5,99 A.

mm, nou heb ik natuurlijk niet de gemeten spanning.Of kan ik gewoon aannemen, dat het de 6V is , die de spanningsbron kan leveren ?


Dat zou dan 5,99 micro-ampere zijn ipv. 5,99A. Die 5,99uA veroorzaakt een spanningsval van 5,99uA x 1000 ohm in je bron, dus de spanning (tov de ideale spanningsbron van 6V) zakt met 5,99mV. Je gaat dus 5,994V meten.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: inwendige weerstanden

dannypje, je haalt hier toch wat dingen door elkaar.

Er staat nergens dat die 1k parallel aan het meetinstrument staat.

Zoals ik het begrijp is 1k de inwendige weerstand van de bron. Die staat dus in serie met het meetinstrument.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: inwendige weerstanden

jeps, wat ik in mijn laatste paragraaf zei, omdat ik eerst sprak over meting aan een weerstand die al als belasting aan de bron hing. Begrijp dat dat shikoi zou kunnen verwarren :?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: inwendige weerstanden

Als ik het goed begrijp, dan meet je eerst door de totale weerstanden en je berekend dan die van de spanningsbron alleen !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: inwendige weerstanden

Maak eerst eens een tekening van de situatie met daarin de waarden aangegeven zoals deze gegeven zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: inwendige weerstanden

aadkr schreef: vr 09 nov 2012, 21:18
Maak eerst eens een tekening van de situatie met daarin de waarden aangegeven zoals deze gegeven zijn


Een tekening gemaakt . Of moet ik de formules ook nog toevoegen ?
Bijlagen
spanningsbron en voltmeter.jpg
spanningsbron en voltmeter.jpg (12.7 KiB) 356 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: inwendige weerstanden

Op zich is dit een mooie tekening , maar nu gaat er een stroom van 0 Ampere door dat kromme draadje

Ik zal proberen om vanavond nog een goede tekening te maken, en anders wordt het morgenavond.

Aad

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: inwendige weerstanden

scan0003.jpg
scan0003.jpg (25.57 KiB) 373 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: inwendige weerstanden

aadkr schreef: vr 09 nov 2012, 23:56
[attachment=11823:scan0003.jpg]
Deze tekening is natuurlijk mooier. :D

Bedankt nog voor het maken op dit late uur !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: inwendige weerstanden

Zie je nu in dat het volgende geldt
\(U_{A}-U_{B}=5,944 \cdot 10^{-6} \cdot 1 \cdot 10^{3}=5,944 \cdot 10^{-3}Volt=5,944mV\)

Gebruikersavatar
Berichten: 308

Re: inwendige weerstanden

aadkr schreef: za 10 nov 2012, 00:12
Zie je nu in dat het volgende geldt
\(U_{A}-U_{B}=5,944 \cdot 10^{-6} \cdot 1 \cdot 10^{3}=5,944 \cdot 10^{-3}Volt=5,944mV\)
Wat vul je in voor
\(U_{A}-U_{B}\)
?[/color]

Reageer