Springen naar inhoud

Zuren aantonen?

• Log in om te kunnen reageren

ibrahimbenyahya

ibrahimbenyahya

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2012 - 16:31

Hallo,

Voor Scheikunde welke zuren er zitten in frisdranken (cola, fanta en 7up). Maar ze zeggen niet of we dit moeten halen uit bronnen of zelf moeten onderzoeken.

Dus mijn vraag nu: Is er een manier mogelijk om aan te tonen welke zuren er in de verschillende frisdranken zitten. Zo ja, hoe doe je dit.

ik en mijn gesprekspartners hebben hier lang over nagedacht, maar we konen geen proefje verzinnen.

Ook moeten we de zuurgraad (phmeter) en [h3o] onderzoeken, maar dit doe je gewoon door te titreren (toch?!?).

Maar hoe moeten we dan de massapercentage/concentraties van de zuren onderzoeken?

Alvast bedankt, jullie helpen ons enorm

Ibrahim en co

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

isaacnewton

isaacnewton

• >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2012 - 20:29

Met titreren ben je inderdaad goed opweg. Misschien komen de volgende formules van pas:

pH = -log[H+]

[H+] = 10-pH

Hierbij is [...] de hoeveelheid van een stof (uitgedrukt in mol) en pH de zuurgraad van de oplossing. Hoe bepaal je nu de massa van de aanwezige ionen?
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

ibrahimbenyahya

ibrahimbenyahya

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2012 - 21:26

Ja klopt, maar zover was k al gekomen.

Her ging me eerlijk gezegd meer om:

"Dus mijn vraag nu: Is er een manier mogelijk om aan te tonen welke zuren er in de verschillende frisdranken zitten. Zo ja, hoe doe je dit."

"Maar hoe moeten we dan de massapercentage/concentraties van de zuren onderzoeken?"

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 november 2012 - 21:41

Welke zuren verwacht je in cola als je even de literatuur (lees: google) in duikt?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures