Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Moderator: Rhiannon

Berichten: 68

Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper


http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwij ... pper.dhtml

Overdag deed hij onderzoek naar immigratie, in zijn vrije uren verkondigde Fernando Pauwels zijn geloof in Jezus. Een onzalige combinatie, vond de KU Leuven. De wetenschappelijk medewerker is ontslagen.

Op zijn website Power Through Love geeft Pauwels lessen in discipelschap en vertelt hij onder meer dat hij in 2003 Jezus ontmoette in een grot in Frankrijk. Ook doceert hij over gebedsgenezing.

Er zijn geen aanwijzingen dat Pauwels geloof invloed heeft gehad op zijn academische functioneren, vertelt rector Mark Waer in De Morgen. Maar de 'uitgesproken en extreme religieuze opvattingen die hij verkondigt op zijn website' brengen zijn wetenschappelijke geloofwaardigheid volgens Waer wel in het gedrang.

'Nooit problemen gehad'

Zijn contract bij het universitaire Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving, dat nog loopt tot eind januari, is niet verlengd. Vorige maand kreeg hij te horen dat hij ook de komende maanden niet meer welkom is.

Geloofsdiscriminatie, vindt Pauwels. 'Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was aan een katholieke universiteit.' Volgens de website van de universiteit was hij betrokken bij enkele tientallen publicaties.

Pauwels zou elf jaar zonder problemen voor het instituut hebben gewerkt en nooit klachten hebben gehad. Zijn evaluaties en functioneringsgesprekken 'waren altijd positief', zijn geloof en zijn onderzoek hield hij naar eigen zeggen 'strikt gescheiden'.

Klacht ingediend

De ontslagen wetenschapper heeft een klacht ingediend bij het centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding en zinspeelt op een rechtszaak. Of juridische strijd zin heeft is nog niet duidelijk. De universiteit zou mogelijk moeten aantonen dat zijn geloof op de werkvloer voor problemen heeft gezorgd.

Geloof is in principe niet bezwaarlijk, reageert rector Waer in De Standaard. Maar: 'Maar wie zijn geloof boven gevestigde wetenschappelijke inzichten plaatst, is een gevaar voor zijn omgeving en hoort hier niet thuis. Zelfs als zijn werk goed is.'
Voor de goede orde, ik ben niet gelovig, en vind de ideeën van deze man wat aan de wacko kant. Maar ontslaan?

Mogen alleen mensen met de 'juiste' privé overtuigingen meedoen aan de wetenschap zoals die op universiteiten bedreven wordt?

Eng hoor..

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

'Maar wie zijn geloof boven gevestigde wetenschappelijke inzichten plaatst, is een gevaar voor zijn omgeving en hoort hier niet thuis. Zelfs als zijn werk goed is.'
Dan is het simpel, dan hoor ik daar niet thuis en ben ik daar trots op. Ik ben blij dat ik op een vrije universiteit zit.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

317070 schreef: za 10 nov 2012, 23:16
Dan is het simpel, dan hoor ik daar niet thuis en ben ik daar trots op. Ik ben blij dat ik op een vrije universiteit zit.
Heb je naar het oorspronkelijk artikel gekeken? Is wel wat genuanceerder dan de quote die jij aanhaalt. En legt het ook veel beter uit.

En eerlijk gezegd vind ik dat dit ook een vraag (eigenlijk zelfs antwoord) is voor Badsanta. Want uit dat artikel blijkt duidelijk dat het niet gaat over de "juiste" overtuiging. Ik vind het een vergelijkbaar geval als met het aardappelveld uit Wetteren (maar daar verschilde 317070 en ik ook wel van mening over ;) ).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

@Drieske:

Ik vraag me toch af hoe 'bezwaarlijk' het kan zijn als de rector zelf beaamt dat de kwaliteit van zijn werk niet beinvloed werd door zijn overtuigingen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 68

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

UIt de Standaard

Wie een website beheert waarop staat dat je van een congenitale hartafwijking kunt genezen door handoplegging, hoort niet thuis aan een wetenschappelijke instelling.
Dat betekent dus, dat als je aan de uni wil werken niet alleen de wetenschappelijke standaard van je vakgebied moet onderschrijven, maar die van alle vakgebieden.

Hij is immers geen medicus. En op zijn eigen vakgebied onderschreef hij wel de consensus. Misschien meer een zaak voor de antikwakzalver beweging?

Ook pragmatisch is het geen goed idee om deze man on zijn ideeën te ontslaan. Deze beslissing geeft alleen maar meer munitie aan de figuren die geloven dat wetenschap 'een dogma 'is

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Ik heb een paar stukjes op zijn website bekeken, (lang niet alles).

Maar ik vraag me af waar die 'uitgesproken en extreme religieuze opvattingen die hij verkondigt' dan zouden staan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Wie religieus is, maar geen wetenschappelijke nonsens uitkraamt, blijft welkom. Maar wie zijn geloof boven gevestigde wetenschappelijke inzichten plaatst, is een gevaar voor zijn omgeving en hoort hier niet thuis. Zelfs als zijn werk goed is.
Nou, ik vind het nogal een overtrokken reactie. Menig wetenschapper is gelovig. En geloof is denk ik in de aard van de zaak wetenschappelijke 'nonsens'. Zolang men zich conformeert aan de standaarden van het eigen vakgebied, en dus goed werk levert lijkt er mij weinig grond zo'n persoon de laan uit te sturen.

Dat men op vreemd vakgebied onzin uitkraamt gebeurt toch menig wetenschapper lijkt mij. Hij/zij is op een volslagen ander vakgebied toch als leek te beschouwen?

Maar wie niet religieus is en wel baarlijke nonsens over een onbekend vakgebied uitkraamt, mag van die rector wel blijven?

Berichten: 68

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Michel Uphoff schreef: zo 11 nov 2012, 22:02
Dat men op vreemd vakgebied onzin uitkraamt gebeurt toch menig wetenschapper lijkt mij. Hij/zij is op een volslagen ander vakgebied toch als leek te beschouwen?
Precies. Dat een wetenschapper op zijn eigen vakgebied serieus moet blijven is logisch. Maar moet hij ook op andere gebieden de consensus onderschrijven?
Michel Uphoff schreef: zo 11 nov 2012, 22:02
Maar wie niet religieus is en wel baarlijke nonsens over een onbekend vakgebied uitkraamt, mag van die rector wel blijven?
Precies. Het wordt ook lastig om aan te duiden wat men dan onder 'baarlijke nonsens' verstaat.

Handoplegging is een duidelijk geval. Maar er is ook een wiskundige die meent dat ons bewustzijn ontstaat door kwantumeffecten' in ons brein.

Is dat onzin? Is er consensus over dat het onzin is? Is dat hetzelfde? En zo ja, is het 'baarlijk' genoeg om maatregelen te nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Heb je naar het oorspronkelijk artikel gekeken?
Nee, maar ik had al verschillende artikels over de zaak gelezen.

Als duiding aan de anderen, op die katholieke universiteit is theologie een plichtvak voor alle studenten en is er een "Faculteit Theologie en Religiewetenschappen". Ik vermoed dus niet dat het feit dat hij religieus is, het probleem is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Tja, er zijn natuurlijk best wat redenen waarom het een probleem is, ondanks dat het zijn directe functioneren niet beinvloed heeft tot dusver.

Allereest is er de geloofwaardigheid van de persoon - ik zou geen co auteur willen die bij even googelen dat soort denkbeelden oplevert. Nu ben ik zelf overtuigd atheist, maar zou er toch aanzienlijk minder moeite mee hebben als in een co-auteur had die googlebaar katholiek was, dan eentje die in een aanzienlijk 'wackier' wereldbeeld gelooft.

Een ander punt is twijfel aan de geestelijke gezondheid van zoiemand. Claimen een paar jaar geleden een ontmoeting gehad te hebben met iemand die al 2 millenia dood is, lijkt me teken van weinig realiteitszin. Overigens is dat wel een heel hellend vlak, want ik zou gerust hetzelfde zeggen over iemand die ervan overtuigd is dat de aarde in 6 (of 7) dagen geschapen is, ergens gedurende de laatste tienduizend jaar.

Wat dat betreft is het verschil tussen geestesziekte en geloof voornamelijk het aantal mensen dat hetzelfde gelooft:

- geloof je het als enige, dan ben geestesziek.

- geloven een paar honderd, wellicht paar duizend mensen het, dan is het een sekte.

- geloven een paar miljoen (of miljard) mensen het, dan is het een geaccepteerde religie.

Het maakt daarbij helemaal niet uit hoe idioot hetgene is waar deze mensen in geloven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Het maakt daarbij helemaal niet uit hoe idioot hetgene is waar deze mensen in geloven.


Inderdaad, de geschiedenis staat er bol van.

Berichten: 12.262

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Absoluut, maar het verschil is wel dat we tegenwoordig de tools hebben om betere inzichten te krijgen in hoe de wereld in elkaar steekt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de religie van de egyptenaren, oude grieken of romeinen, lijkt dat vanuit ons perspectief wellicht wat idioot, maar zij beschikten niet echt over de mogelijkheden om bewijzen voor of tegen te vergaren.

Overigens zal het voorlopig wel een heikel punt blijven. Met religie heb je altijd conflicten met observaties, je kunt je bijvoorbeeld afvragen of het realistisch is dat een evolutiebioloog in zijn vrije tijd ook christen is.
Victory through technology

Berichten: 289

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Mogen alleen mensen met de 'juiste' privé overtuigingen meedoen aan de wetenschap zoals die op universiteiten bedreven wordt?


Hoe privé is die overtuiging nog als die in het openbaar actief verspreid wordt?

Berichten: 12.262

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Als zo'n overtuiging daadwerkelijk prive is kan er sowieso geen sprake zijn van een probleem omdat niemand er dan van zou weten.

Wellicht maakt het nog wel een verschil of iemand alleen iets gelooft, of ook nog probeert anderen daarvan te overtuigen, ook al gebeurt dat laatste buiten de werkkring.
Victory through technology

Berichten: 68

Re: Universiteit Leuven ontslaat evangeliserende wetenschapper

Ericw schreef: di 13 nov 2012, 01:29
Hoe privé is die overtuiging nog als die in het openbaar actief verspreid wordt?
Heel prive, want het heeft nog steeds niks met zijn hoedanigheid als wetenschapper te maken.

Pas als hij zegt 'Ik, als wetenschapper meen dat er goede redenen zijn om te geloven in..' gaat hij over de lijn.

Zoals die neuroloog die claimde dat er een leven na de dood was. Hordes mensen hebben BDE-verhalen.. maar als een neuroloog, met verstand van het menselijk brein,(meestal van die nuchtere types die nare dingen roepen als 'wij zijn ons brein, de ziel bestaat niet'.) ook al met zo'n verhaal komt.. Dat zegt wat! .. Mien, de wetenschappers komt erachter wat ik altijd al gezegd heb.. er is meer!

Daar wordt echter ook niks aan gedaan..

Reageer