Springen naar inhoud

Normale versnelling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

jones123

    jones123


  • >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2012 - 21:27

Zie bijlage figuur.

Ik snap wel hoe je aan at komt, want dat is gewoon de afgeleide van de snelheid in de richting van et.
Maar hoe komt de normale versnelling (an) uit de formule v.dθ/dt ?

Alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

  • versnelling.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dannypje

    dannypje


  • >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2012 - 01:52

Ben niet 100% zeker maar ik denk dat dit komt van v sin d<teta>/dt. En daarna de stelling dat voor heel kleine hoeken de sinus van de hoek mag vervangen worden door de hoek zelf.

Als het balletje over een hoek d<teta> draait, vind je die hoek d<teta> nog s terug in het rechthoekige driehoekje gevormd tussen de raaklijn en de uiteinden van de oude positie van de straal en de nieuwe positie van de straal. Loodrecht op de raaklijn naar de nieuwe positie van de straal vind je dan an = v sin(d<teta>)/dt.

Maar zeker ben ik dus niet. Hoop wel dat dit je een beetje op pad zet. Dat trucje om sin (d<teta>) gelijk te stellen aan d<teta> heb ik destijds verschillende keren zien toepassen.

Grtz
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

#3

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2012 - 07:49

Eigenlijk wordt de eerste formule van Frenet gebruikt.

Ben je nu mee?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures