Normale versnelling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 92

Normale versnelling

Zie bijlage figuur.

Ik snap wel hoe je aan at komt, want dat is gewoon de afgeleide van de snelheid in de richting van et.

Maar hoe komt de normale versnelling (an) uit de formule v.dθ/dt ?

Alvast bedankt!
Bijlagen
versnelling.png
versnelling.png (42.77 KiB) 351 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Normale versnelling

Ben niet 100% zeker maar ik denk dat dit komt van v sin d<teta>/dt. En daarna de stelling dat voor heel kleine hoeken de sinus van de hoek mag vervangen worden door de hoek zelf.

Als het balletje over een hoek d<teta> draait, vind je die hoek d<teta> nog s terug in het rechthoekige driehoekje gevormd tussen de raaklijn en de uiteinden van de oude positie van de straal en de nieuwe positie van de straal. Loodrecht op de raaklijn naar de nieuwe positie van de straal vind je dan an = v sin(d<teta>)/dt.

Maar zeker ben ik dus niet. Hoop wel dat dit je een beetje op pad zet. Dat trucje om sin (d<teta>) gelijk te stellen aan d<teta> heb ik destijds verschillende keren zien toepassen.

Grtz
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Normale versnelling

Eigenlijk wordt de eerste formule van Frenet gebruikt.

Ben je nu mee?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer