Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 232

Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Hallo. Ik heb volgende vraag:

Het 4-leider elektriciteitsnet (zoals bv. gebruikt in België) heeft een spanning van 400V/230V (na omlaag transformeren van de spanning). Afhankelijk van de spanning die de daarop aangesloten verbruikers vragen worden deze in ster (230V) of in driehoek geschakeld (400V).

Die draaistroom wordt opgewekt in een turbogenerator van een elektriciteitscentrale. Nu is mijn vraag: Hoe wordt de turbogenerator geschakeld, in ster of in driehoek, aan het elektriciteitsnet?

Ik vermoed dat het sterschakeling is? Aangezien er 2x L1,L2 en L3 en 1x N bekabeling voorzien is aan een hoogmast.

Is hetgene wat ik zeg correct?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Volgens mij staan de generatoren in een centrale in ster geschakeld.

Maar dat heeft niks te maken met de bedrading van een hoogspanningsmast.

Een generator wordt nooit direct op de hoogspanning geschakeld, er zit altijd een transformator tussen.

Er zit ook geen N in een hoogspanningsmast. Wat jij misschien voor de N aanziet is de geaarde beschermingsdraad.

Berichten: 232

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Bedankt voor de reactie. Ik dacht idd dat de bovenste kabel de nulleider was ipv de aarding.

Wordt er bij het transporteren dan eigenlijk al gesproken over draaistroom of spreekt men over 3 afhankelijke wisselspanningen die wel 120° in fase verschoven zijn maar dus geen draaistroom zijn? Elke kabel draagt dan eigenlijk 1 fase, aangemaakt in de generator en opgewerkt in de transformator.

Bij gewoon huishoudelijk (230V) gebruik wordt slechts 1 fase gebruikt en is er dus geen draaistroom aanwezig?

Bij industrieel gebruik (400V) worden de 3 fasen benut en zal men afhankelijk van de gewenste spanning een ster of driehoekschakeling gebruiken om een gebruiker te voeden en dus draaistroom creëren?

Ik hoop dat hetgeen ik zeg enigzsins correct is, ik probeer de losse eindjes met elkaar te verbinden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Doom_Knight schreef: zo 11 nov 2012, 17:12
...of spreekt men over 3 afhankelijke wisselspanningen die wel 120° in fase verschoven zijn maar dus geen draaistroom zijn?
Omdat ze van elkaar afhankelijk zijn is het wel degelijk draaistroom. Maar je kan ook zeggen: 3-fasige wisselspanning.

Het woord draaistroom is eigenlijk alleen maar ontstaan omdat je er makkelijk iets mee aan het draaien krijgt.

In een huishouden hangt het er maar net vanaf wat voor aansluiting het is. Het is gebruikelijk om de 3 fasen en de nul (en vaak ook de aarde) binnen te brengen tot in de huisaansluikast. Dat is de kast waar de hoofdzekeringen zitten.

Maar meestal zit er maar in 1 fase een zekering, en die fase gaat samen met de nul via de meter naar de groepenkast.

Huizen die zwaar verbruik hebben kunnen een 3-fasige aansluiting krijgen. Dan worden alle 3 de fasen doorgezet.

De belasting wordt dan over de fasen verdeeld, maar de verbruikers zitten allemaal tussen fase en nul, dus op 230V.

Berichten: 232

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Dus als er in een huishouden toch een "zwaardere" verbruiker voorkomt, dan wordt deze ook in ster geschakeld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Hangt er vanaf of die zwaardere verbruiker meerdere fasen nodig heeft.

Berichten: 12.262

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Hoe men het precies aanlegt verschilt door de tijd heen. Het is mogelijk om in 1 huis meerdere groepen te hebben die allemaal tussen dezelfde fase en nul geschakeld zijn. Het is ook mogelijk groepen te hebben die verdeeld zijn over de fases. Ik heb het idee dat er in na-oorlogse bouw vooral sprake is van het laatste scenario, en dit biedt ook de mogelijkheid om relatief eenvoudig een 3-fasen aansluiting binnen een woning te realiseren om daarmee bijvoorbeeld een motor van de afzuiging aan te drijven.

Wat hoogpsanningstransport betreft is het niet nodig een aparte nul aan te leggen, gezien het verbruik zich gemiddeld wel over de fasen zal verdelen. Als je naar die masten kijkt zie je vaak 3 of 6 fasedraden, en helemaal bovenin een dunnere draad die vooral dienst doet als bliksemafleider.
Victory through technology

Berichten: 232

Re: Vraag over 4-leider elektriciteitsnet

Ok, bedankt voor de reacties beide!!

Reageer