[scheikunde] zuurbasereactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

zuurbasereactie

hallo,

ik ben sinds kort begonnen met het onderwerp zuur-base reacties en vroeg me af of iemand mij dit kan uitleggen aan de hand van de zuur-base reactie van ammoniak NH3 met zoutzuur HCL.

ik weet nog niet helemaal hoe je zo'n reactie kan maken

als iemand me kan helpen graag!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: zuurbasereactie

Weet je wat sterke en zwakke zuren zijn?

Schrijf eens op:
HCl: sterk zuur / zwak zuur / sterke base / zwakke base
NH3: sterk zuur / zwak zuur / sterke base / zwakke base
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 244

Re: zuurbasereactie

Belangrijk bij dit soort reacties te snappen: het verschil tussen een sterk zuur/zwak zuur en sterke/zwakke base.

HCl (zoutzuur), is een? En ammonia (NH3) is een?

Wat doet een zuur in dit soort reacties? Wat doet een base? Zijn ze elkaar tegenovergestelde? Ja! Waarin?

Als er een sterk zuur of base bij is betrokken gaat de reactie in ieder geval altijd naar compleetheid, met andere woorden: het sterke zuur/base reageert dus volledig.

Berichten: 4

Re: zuurbasereactie

HCL is een sterk zuur dus geeft al zijn H ionen af dus blijft er CL- over en NH3 is zwak (niet zwakste) en zal de H ionen opnemen.

HCL + NH3 --> CL- + NH4

????

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: zuurbasereactie

Dat gaat de goede richting uit!
Brittee schreef: zo 11 nov 2012, 20:05
HCL is een sterk zuur dus geeft al zijn H ionen af dus blijft er CL- over en NH3 is zwak (niet zwakste) en zal de H ionen opnemen.
NH3 is wat? Een zwak zuur of een zwakke base?
HCL + NH3 --> CL- + NH4
Als je een reactievergelijking schrijft moet je er altijd voor zorgen dat de ladingen voor de reactiepijl gelijk zijn aan de ladingen na de reactiepijl. HCl is neutraal, NH3 is eveneens neutraal en Cl- is negatief geladen, welke lading moet NH4 dan hebben denk je?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: zuurbasereactie

Ohh die ben ik vergeten NH4 is dan natuurlijk positief bedankt!!

Berichten: 244

Re: zuurbasereactie

Yes! Ziet er goed uit :) . Alleen was de NH3 nu een base of een zuur? Dat moet je kunnen weten nu :) !

Pas alleen even op met je notatie. Het is namelijk HCl, niet HCL.

Berichten: 4

Re: zuurbasereactie

NH3 is een base :) en bedankt van die HCl helemaal niet aan gedacht!

Reageer