[scheikunde] molariteit bij base oplossing berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

molariteit bij base oplossing berekenen

Ik had een vraagje, als je bijvoorbeeld van 100ml natronloog met een ph van 13 de molariteit wil berekenen dan doe je dat eenvoudig door 10 tot de macht -1 te doen.

Als je dan bij een ander vraagstuk, de molariteit van een natriumacetaatoplossing met een ph van 8.2 moet berekenen dan moet dat via de evenwichtsvoorwaarde(x*x/cz-x)

Mijn vraag is dus eigenlijk, wanneer gebruik je in een vraag zoals hierboven, de evenwichtsvoorwaarde om aan de molariteit te komen?, en wanneer hoeft dat niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: molariteit bij base oplossing berekenen

Zijn de basen sterk of zwak? ;)

Berichten: 4

Re: molariteit bij base oplossing berekenen

Oh je bedoelt dat bij zwakke basen dan gebruik je de evenwichtsvoorwaarde en bij sterke niet? (dit geld ook voor zuren neem ik aan?)

Berichten: 772

Re: molariteit bij base oplossing berekenen

Inderdaad, bij zwakke zuren/ basen wordt gebruik gemaakt van de evenwichtsvoorwaarde. Bij de sterke basen en zuren niet.

Berichten: 4

Re: molariteit bij base oplossing berekenen

Oke bedankt klinkt heel logisch, maar wat ik nu niet snap is het vollgende:

Mij is geleerd dat alle zuren in binas tabel 49 die boven H3O staan, sterk zijn. Voor basen zijn alle basen onder OH sterk.

NaOH staat daar niet bij.. Of moet ik dan ervan uitgaan dat natroonloog losse OH en NA zijn? En dat die daarom sterk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: molariteit bij base oplossing berekenen

NaOH is een volledig oplosbaar zout. Net zoals LiOH, KOH, Ca(OH)2 Het zou een beetje ondoenlijk zijn, die allemaal in de tabel te zetten als het ion waar het om draait toch niet verandert ;)

Reageer