Eppendorf pipet repareren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Eppendorf pipet repareren

Beste chemici,

Ik heb hier een defecte 1000 uL pipet van het merk Capp liggen, die ik wil proberen weer aan de praat te krijgen (is toch een stukje nauwkeuriger dan maatcilinders). De pipet zuigt geen vloeistof op (de tip blijft leeg) en als je hem ondersteboven houdt, zakt de "control button" (het knopje dat je indrukt om lucht eruit/erin te duwen) een stukje naar beneden door de zwaartekracht. Naar mijn weten hoort die control button vast te zitten.

Iemand enig idee wat er met deze pipet aan de hand is, en of er iets mee te beginnen valt? Mijn gok is dat hij op de 1 of andere manier "lek" is, dus dat er lucht in/uit kan via een andere route dan de tip.

Berichten: 244

Re: Eppendorf pipet repareren

Zou het met je O-ring te maken kunnen hebben? Als die defect is lekt de boel inderdaad, daar creëer je namelijk het vacuum.

Alleen dan snap ik het deel van je 'zakkende knop' nog niet. Dat deel wordt normaliter door een veer op zijn plek gehouden.

Eventueel tijd om het ding uit elkaar te halen volgens voorschrift en even grondig te checken?

Berichten: 10

Re: Eppendorf pipet repareren

Bedankt voor je reactie. Uit elkaar halen was inderdaad mijn plan, hier heb ik echter nog geen ervaring mee en helaas is er geen handleiding voorhanden. Er zitten in ieder geval vier extra ringetjes bij, dus vervangen zou mogelijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Eppendorf pipet repareren

Ergens verstopt in een oude la zul je hopelijk de doos vinden waar deze pipet in zat. MET bijbehorend gereedschap ;) .

Berichten: 244

Re: Eppendorf pipet repareren

Eventueel kun je ook op de site van Eppendorf zelf kijken, daar is het misschien te vinden.

Ik had er ook geen ervaring mee, nu wel. Een lekke pipet kun je als je hem niet maakt wegmikken.

Dus ja, toch maar proberen? Is niet moeilijk hoor, het zit heel logisch in elkaar geklikt. Als het goed is heb je dat ding met 2 minuten open.

Reageer