[scheikunde] Polyethyleen en alcohol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 143

Polyethyleen en alcohol

Zal polyethyleen 'aangetast' worden door (hete) alcohol?
Praktisch: ik ben zojuist op een feestmarkt geweest, waar je švarkava of hriatô kan kopen. Dat is niets anders dan hete vodka met gekarameliseerde suiker, gebakken stukjes spek (jawel...), en nog wat kruiden.

Mijn buurman weigert dit echter te drinken omdat het aangeboden wordt in plastieken bekertjes. Volgens hem zal het plastiek (zei het in minieme mate, maar toch) oplossens in de hete alcohol. Van de gebruikte bekertjes hebben we kunnen vaststellen dat ze van polyrthyleen gemaakt zijn.

Kan iemand mij zeggen of hij gelijk heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Polyethyleen en alcohol

PE? Nee, weekmakers in het plastic? Zeker weten. Dat kun je zelfs ruiken. Ook bij niet alcoholische dranken zoals te hete koffie kun je merken dat de weekmakers eruit gewassen worden of tenminste ruikbaar worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Polyethyleen en alcohol

Aha, interessant!

Ook enig idee wat die zachtmakers zijn? En vooral: wat is hun impact op de gezondheid?

Aangezien zowat 'alles' aangeboden wordt in PE-verpakking (hoogstwaarschijnlijk mèt zachtmakers) denk ik dat het wel zal meevallen.

En ook:

een uitloper van de discussie met mijn buurman ging uiteindelijk over PEX. Ik bespaar je de details hoe we daarbij beland zijn ;) maar toch ook hierover een vraagje:

Dit lijkt mij een veel hardere 'uitvoering' van PE te zijn. Betekent dit dan ook dat daar geen weekmakers inzitten en dat de aantasting door hete alcohol (of koffie) (bijna) nihil zal zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Polyethyleen en alcohol

Ik zou me er niet druk om maken, al was het maar omdat weekmakers niet tot nauwelijks worden gebruikt in PE.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 143

Re: Polyethyleen en alcohol

Oke, bedankt. Ik ben gerust gesteld ;)

Proost!

Reageer