[scheikunde] massapercentage H2O2 in een oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

massapercentage H2O2 in een oplossing

Hoi allemaal,

Ik zit in 6 vwo en ik moet een PO voor scheikunde doen. De opdracht is dat ik van een oplossing van waterstofperoxide het massapercentage H2O2 moet bepalen op 2 manieren.

1. Via een titratie met aangezuurd kaliumpermanganaat

2. Met behulp van de onledingsreactie van H2O2 met behulp van bruinsteen

Ook moet ik de ontledingssnelheid van het H2O2 bepalen.

Er staan een paar tips op het werkbad maar hiermee kom ik niet vooruit. De tips zijn:
  • Bedenk een opstelling voor het volgen en meten van de ontleding van waterstofperoxide.
  • Ga uit van een KMnO4-oplossing met een molariteit van ongeveer 0,02 M
  • Bereken hoeveel H2O2 je voor de titratie met KMnO4 nodig hebt
  • Bedenk hoe je het equivalentiepunt van de titratie kunt bepalen
Ook weet ik al dat de oplossing ongeveer 3,0 massaprocent waterstofperoxide bevat.

Graag zou ik jullie hulp hierbij vragen

Groetjes 4uurcupasoup ;)

Ps. De opdracht is bijgevoegd voor het geval mijn verhaal een beetje onduidelijk is.
Bijlagen
vwo-2 waterstofperoxide (1).doc
(34 KiB) 1380 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massapercentage H2O2 in een oplossing

Relevantie van de tips:

1) Waar ontleedt waterstofperoxide in?

2 en 3) Je wil vanwege nauwkeurigheid minimaal 10,00 ml permanganaatoplossing gebruiken, maar niet meer dan 20,00 ml want dat duurt te lang.

4) Welke kleur heeft de permanganaatoplossing? Heeft hij deze kleur nog steeds nadat het gereduceerd is?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: massapercentage H2O2 in een oplossing

Oke ik heb dus uigevonden dat waterstofperoxide ontleed in zuurstof en water met de reactie

2 H2O2 --->2 H2O + O2

Ook weet ik dat het de permanganaatoplossing paars is en als je deze in de oplossing brengt zijn kleur verliest. Als het waterstofperoxide uitgeregeerd is zal de oplossing roze worden en moet je stoppen met de titratie.

Ik zit alleen nog met de vraag van hoeveel oplossing ik moet gebruiken voor de titratie en met hoeveel zwavelzuur ik het permanganaat moet aanzuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: massapercentage H2O2 in een oplossing

Als je ongeveer het massapercentage weet van je waterstofperoxide oplossing, kun je dat dan al omrekenen naar een ruwe concentratie in mol/liter?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: massapercentage H2O2 in een oplossing

Oooh natuurlijk! Bedankt en ik ermee aan de slag! Hou je op de hoogte ;)

Reageer