Collimeren zonder cirkel op hoofdspiegel?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 12

Collimeren zonder cirkel op hoofdspiegel?

[indent]Hallo,

Ik probeer voor het eerst mijn telescoop te collimeren en heb daarvoor zo'n handig apparaatje gekocht dat d.m.v. een laser het collimeren een stukje simpeler maakt. Nu wordt er in de handleiding uitgelegd dat ik gebruik moet maken van een kleine cirkel die op de hoofdspiegel zou horen te staan, alleen mijn hoofdspiegel heeft dat cirkeltje niet!

* Is er een manier om ondanks het missen van dit cirkeltje toch te collimeren (met de collimator)?

* Is er een manier om zelf een cirkeltje op de hoofdspiegel te maken? Is dit verstandig en hoe is dit veilig te doen?

In de documentatie van de collimator staat wel het één en ander over wat knip en plakwerk dat ik zelf zou kunnen doen, maar dit lijkt me best risicovol voor de hoofdspiegel en daarnaast lijkt het me niet zo verstandig om zelf met een stift op mijn hoofdspiegel te gaan kliederen, heeft dit óók niet nadelige gevolgen voor het vormen van een goed beeld?

Bij voorbaat dank,

R.J.[/indent]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Collimeren zonder cirkel op hoofdspiegel?

Nooit iets op de spiegel tekenen.

Je kan een papieren zelfklevende centrummarkering exact in het midden van de hoofdspiegel aanbrengen. Het centrum van de hoofdspiegel ligt in de 'schaduw' van de vangspiegel en wordt niet gebruikt. Er zijn van die perforatiegaatjes verstevigende stickertjes, die zijn wel geschikt.

Kijk eens naar DEZE site, waar het collimeren verder in detail wordt uitgelegd.

Reageer