Springen naar inhoud

Wet van Boyle

• Log in om te kunnen reageren

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 12:11

De volgende opgave is gegeven :

Hoeveel gas kan ik halen uit een met gas gevulde cilinder met een volume van 10 liter en een overdruk van 15.103 kPa ?

P1 in de cilinder = 151.102 (absoluut)
V1 in cilinder = 10 liter
P2 buiten de cilinder = 102 kPa ( atmosferische druk)
V2 buiten de cilinder = onbekend

De formule die gegeven is : P x V = C

P1 x V1 =P2 x V2 ⇒ 151.102 x 10 = 102 x V2

We kriigen 10 liter niet uit de fles, waardoor er maximaal 1510-10=1500 liter uit de cilinder komt.

Hoe berekenen ze hier dat 10 liter niet uit de fles komt ?
En hoe berekenen ze de 1510 liter ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2012 - 12:31

De overdruk is wat ervoor zorgt dat het gas uit de fles komt. Bedenk hoeveel gas er nog in de fles zit als er geen overdruk meer is.

Terzijde: volume als maat voor hoeveelheid gas vind ik onhandig (want hierbij moet natuurlijk ook een druk om te bepalen om welke hoeveelheid het nou gaat).

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 12:52

De overdruk is wat ervoor zorgt dat het gas uit de fles komt. Bedenk hoeveel gas er nog in de fles zit als er geen overdruk meer is.

Terzijde: volume als maat voor hoeveelheid gas vind ik onhandig (want hierbij moet natuurlijk ook een druk om te bepalen om welke hoeveelheid het nou gaat).

Sorry, ik begrijp het antwoord niet in combinatie met mijn vraag ? Wanneer zit er geen overdruk meer in de fles ? En hoeveel bepaal je dan wat er overbllijft in de cilinder ?

Veranderd door shikoi, 13 november 2012 - 12:54

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2012 - 13:27

Wat gebeurt er als je bij een kamer waarin overdruk heerst de deur openzet?

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 14:16

Wat gebeurt er als je bij een kamer waarin overdruk heerst de deur openzet?

Dan neemt de druk af , doordat de lucht via de deur naar buiten gaat.En dat gebeurt natuurlijk ook met een cilinder met veel druk.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2012 - 16:13

Inderdaad. De druk neemt af tot de druk in de kamer gelijk is aan de druk buiten de kamer. Je weet dan dus ook hoeveel lucht er in de kamer zit.

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 18:28

Inderdaad. De druk neemt af tot de druk in de kamer gelijk is aan de druk buiten de kamer. Je weet dan dus ook hoeveel lucht er in de kamer zit.

De kamer heeft net zoveel lucht als de kamer ernaast, waar de deur open staat . Dat zal voor beide kamers dan in evenwicht zijn .

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2012 - 22:17

Laten we het dus zó stellen: er zal net zo lang gas uit de cilinder stromen totdat de druk in de cilinder gelijk is aan de buitendruk.

Ik vind de uitwerking in de startpost (komt die uit een antwoordenboekje?) nogal redelijk via een omweg gaan. Als je nu toch al een druk als OVERdruk geeft, zal dát ook als enige uit de fles stromen. Waarom dan eerst naar absolute druk gaan rekenen, terugrekenen naar buitendruk, en dan volume aan buitendruk er weer aftrekken?

15 000 000 Pa x 10 L = 100 000 Pa x ..... L

Dat er dan 10 L op standaarddruk in de fles achterblijft is dan niet meer van belang, want die hadden we aanvankelijk toch al niet meegerekend.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

shikoi

shikoi

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2012 - 08:44

Laten we het dus zó stellen: er zal net zo lang gas uit de cilinder stromen totdat de druk in de cilinder gelijk is aan de buitendruk.

Ik vind de uitwerking in de startpost (komt die uit een antwoordenboekje?) nogal redelijk via een omweg gaan. Als je nu toch al een druk als OVERdruk geeft, zal dát ook als enige uit de fles stromen. Waarom dan eerst naar absolute druk gaan rekenen, terugrekenen naar buitendruk, en dan volume aan buitendruk er weer aftrekken?

15 000 000 Pa x 10 L = 100 000 Pa x ..... L

Dat er dan 10 L op standaarddruk in de fles achterblijft is dan niet meer van belang, want die hadden we aanvankelijk toch al niet meegerekend.

Nee, dit komt niet uit een antwoordenboekje.Dit is de uitleg voor de wet van Boyle en begreep die dus al niet.Verder staat er niets geschreven.
Maar de rekensom is dan 100 000 Pa x 1500 L.
Oké, dit is duidelijk.Bedankt voor de uitleg.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures