Springen naar inhoud

Enthalpie rendement.

• Log in om te kunnen reageren

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 15:51

Goedemiddag mensen

Een kort vraagje. In de bijlage heb ik een vraag over een ketel en een ovo.(Vraag c) Het rendement is bekend en de rest niet.

Ik heb twee uitwerkingen van school en van mijn zelf . Volgens de schooltoets doen ze het rendement delen over de grootste enthalpie waarde in dit geval h4. Ik kan deze methode nergens vinden in mijn boek. Ik heb het volgens mijn boek gedaan alleen het antwoord is niet gelijk met het antwoord van de schooltoets

In de bijlage heb ik beide situaties berekend. Al de boeken die ik hier beschikbaar hebben ze over

rendement = arbeidnuttig / Qtoe

Qtoe = h4 - h1

Mijn vraag is. Is het redement over het enthalpie verschil of over het enthalpie in de begin punt ? En welke methode is goed. Ik heb ze beide opgeschreven.

Met vriendelijke groet,

Albert

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door Marko, 13 november 2012 - 16:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 november 2012 - 16:54

Beide methodes zijn fout.

Qtoe = (h4 - h2)/0,90

Overigens moet je als eenheid van h en w en Q niet J/(kg.K) gebruiken maar J/kg, of beter: kJ/kg.

Veranderd door Fred F., 13 november 2012 - 16:55

Hydrogen economy is a Hype.

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 17:08

Bedankt Fred ,

Duidelijk

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 18:24

Beide methodes zijn fout.

Qtoe = (h4 - h2)/0,90

Overigens moet je als eenheid van h en w en Q niet J/(kg.K) gebruiken maar J/kg, of beter: kJ/kg.

Mag ik je misschien nog 1 ding vragen volgens een ander proefwerk berekenen ze de qtoe zoals in de bijlage. Als ik jouw regel hanteer zou ik naar mijns inziens op de zelfde waarde uitmoeten komen maar helaas. Zou jij mij kunnen vertellen waarom.

Sorry voor de Q en de grote J/kg waardes, maar mathcad ondersteund geen kJ.

Alvast bedankt

Bijgevoegde Bestanden

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 november 2012 - 19:32

Het onnodig ingewikkeld om met qaf te rekenen om qtoe te bepalen.
Het is vragen om moeilijkheden en inderdaad ga je dus de mist in.
Jouw qaf is fout berekend, denk daar nog maar eens heel goed over na.
Als je qaf correct berekent zul je daarmee dezelfde waarde voor qtoe vinden als met het simpele (h4 - h2)/0,90

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2012 - 20:43

Als ik de stof van wat ik heb geleerd van de boek zou toepassen, dan zou ik zeggen. Het thermische rendement is de verhouding tussen de warmte wat je erin stopt en wat er uitkomt.

Jouw uitleg 100% duidelijk, maar de proeftoest uitwerkingen brengen mij op het verkeerde been.

1. Dus het totale thermische rendement is warmte wat je afvoer en de warmte wat je toevoegt.

rendement = Q af 1940 / (h4 – h2)

2. Het rendement van de turbine is de netto arbeid gedeeld door de enthalpie verschil over de turbine. Dus

Rendement = W netto / ( h5-h4)

3. Het rendement van de totale systeem is de verhouding tussen de energie toevoer en energie afvoer.

Rendement = ( Energie af= condensor+turbine) / ( Energietoe = ketel+OVO+pomp)

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door albertoo, 13 november 2012 - 20:45

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 november 2012 - 21:26

De amateurs die die vraagstukken gemaakt hebben begrijpen het zelf niet.
Dat was al zo bij het eerste vraagstuk waarmee je begon, en ook nu zit men fout.

De totaal afgevoerde energie is niet 3204.8 kJ/kg, maar 3253 kJ/kg want de turbine onttrekt immers meer energie aan de stoom dan die w4-5 van 1300 kJ/kg.

En qtoe is geen 3560 maar 3614 kJ/kg

En bij de berekening van het thermisch rendement ηth slaat de gebruikte waarde voor qtoe van 3206,4 kJ/kg helemaal nergens op.

Ik heb medelijden met studenten die deze vraagstukken moeten oplossen, want wie het goed zou doen krijgt juist strafpunten omdat de antwoorden die de makers van de vraagstukken willen zien fout zijn.

Veranderd door Fred F., 13 november 2012 - 21:27

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures