[mechanica] hagelstenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[mechanica] hagelstenen

ik heb een vraagje ...

... je hebt hagelsteen die een eindsnelheid behaalt van 140 km/h en een massa heeft van 250 g, in de veronderstelling dat de hagelsteen van in het begin 250 g weegt en geen gewicht verliest en de weerstand verwaarloost wordt ...

wat is dan de uiteindelijke kracht of druk dat de hagelsteen neervalt ...

geg:

v(to) = 0m/s

v(t) = 38,89 m/s

a = g = -9,81 m/s²

m = 0,250 kg

gevr:

F of P

opl:

k heb al kunnen berekenen van hoe hoog de hagelsteen valt ...

... h = 77,08 m

ik geraak niet verder

Berichten: 31

Re: [mechanica] hagelstenen

ik heb gezien dat er al mensen gekeken hebben naar mijn vraag,

maar er blijkbaar geen antwoord op vinden ...

wanneer er iets in vrije val naar beneden valt, zal de kracht vergroten naarmate de hoogte verhoogt ...

... bestaat er een formule voor dit te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [mechanica] hagelstenen

er is wel een formule voor (F=GMm/r^2) maar dit verschil is vrijwel verwaarloosbaar (je deelt immers door r^2)

De eindsnelheid komt juist door de wrijvingskracht tot stand. Als deze er niet zou zijn, dan heb je ook geen kracht die ervoor zorgt dat de hagelsteen langzamer gaat, dus zal deze blijven versnellen totdat 'ie op de grond komt.

PS: da's best een dikke hagelsteen.. 250g.. die zou ik niet graag op m'n knar krijgen met 140km/h...
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [mechanica] hagelstenen

Waarom mag je niet gewoon zeggen, F=ma dus 0.250kg*9.81m/s²=2.45N. Hmm, dat zou een beetje weinig zijn niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] hagelstenen

Antwoord:

De kracht hangt af van de vertraging die de hagelsteen ondervindt. Op het moment dat hij de grond (of je kop) raakt heeft de hagelsteen snelheid v(t). Op dat moment bezit de steen een kinetische energie groot ¼mv(t)2.

Om die v(t) terug naar 0 te brengen is er een kracht nodig, groot F=m.a.(even gesteld dat de hagelsteen niet in stukken uiteenspat)

De m weet je, de vraag is, hoeveel afstand gun je de steen om tot stilstand te komen. En daarover geven Samu's gegevens geen uitsluitsel.

Stel dat die afstand 0 is, dan zal de versnelling oneindig groot moeten zijn, en is de benodigde kracht ook oneindig groot. Daarom hebben ze kreukelzones in auto's.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 375

Re: [mechanica] hagelstenen

Daarom hebben ze kreukelzones in auto's.... :P
en als die hagelsteen op je hoofd valt zal dat als kreukelzone doen :roll: :P

maar dit klopt idd, daarom dat een kussen tegen je kop zachter is dan een blok ijzer, en als je de versnelling wil berekenen dan moet je weten in hoeveel tijd de hagelsteen tot stilstand komt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] hagelstenen

Op dat moment bezit de steen een kinetische energie groot ¼mv(t)2.


sorry, in mijn vorige post een typefoutje, moet zijn ½mv2

(verrekte kleine lettertjes, ik word oud geloof ik....)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [mechanica] hagelstenen

Is volgens mij een huiswerk vraag dus verplaatst naar huiswerk.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer