[scheikunde] Geïntegreerde proef (GIP) over explosieven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Ge

Hallo,

samen met een andere klas genoot hebben wij op school tijdens de lessen integrale opdrachten een onderwerp uit een lijst moeten kiezen.

Een GIP is een eindwerk die belangrijk is omdat het het meest door weegt op het einde van het jaar. (Gebuisd gip = gebuist jaar)

Wij zijn bijde goed in Natuurwetenschappen(5u/wk) en kozen dus voor het natuur wetenschappelijk thema explosieven.

Mijn vraag voor jullie is waar ik de correcte informatie vind over de chemie achter de explosies het verschil tussen een chemische en een fysische explosie. De info over de veiligheid en zo is relatief gemakkelijk om te vinden en we hebben ook reeds de bib bezocht en artikels beken. Hopelijk zijn er hier mensen die specifieke en vooral technische informatie kunnen geven over de schok golf, energie verplaatsing.

Ik hoorde van een vriend dat dit een correcte plaats is om zo vragen te stellen, Ik hoop dat dit correct is. (ik weet dat dit niet alleen scheikunde is maar ook natuurkunde en zo maar ik kan maar een categorie kiezen)

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ge

bountyleader schreef: wo 14 nov 2012, 21:04
het verschil tussen een chemische en een fysische explosie.
Ik heb dat nooit zo afzonderlijk gedefinieerd gezien. Als ik een educated guess mag geven; het lijkt me dan in beide gevallen gaan om een hoop potentiële energie die in (zeer) korte tijd vrijkomt, waarbij het dan in het ene geval gaat om chemische potentiële energie (de energie in de atoombindingen in moleculen), in het andere geval om bijvoorbeeld een vat met daarin gas onder hoge druk t.o.v. de omgeving, of om kernenergie.

Opmerking moderator

Ik hoop overigens dat jullie verantwoorde begeleiding zoeken voor het praktische deel? [-o< Op Wetenschapsforum gaan we namelijk absoluut geen informatie verstrekken aangaande maken of gebruiken van explosieven. (zie ook de huisregels)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Ge

Hallo, De practica toepassingen en proeven zijn reeds gedaan onder begeleiding van onze mentor dus het is zeker niet mijn bedoeling om te leren om bommen te maken ofzo, het gaat mij vooral om hoe het gebruikt wordt in de praktijk bv. een schoorsteen neerhalen.

Het draait er mij echt om over hoe de explosies lopen en werken.

bv. een chemische explosie is door een chemische reactie zoals een oxidatie van een bepaalde stof. En een fysische vind er geen reactie tussen chemische elementen maar druk verplaatsing.

Alvast bedankt voor de hulp, Ik heb ook ondertussen het huisregelement door genomen.

Berichten: 12.262

Re: Ge

Ik vraag me ook af wat precies een fysische explosie is - of beter wat daarvan de energiebron is. Wellicht een acute fasetransitie, het enige andere proces dat ik me kan voorstellen is nuclear, maar daar haal je in de regel geen schoorstenen mee neer (athans, niet specifiek).
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Ge

benm, Bedankt voor je antwoord.

Wat je zegt is correct, Maar over nucliaire explosies vind je veel over op het internet. Ben echt opzoek naar Fysiologische explosies.

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ge

Dan kan ik weinig meer verzinnen dan houders met gas onder hoge druk, of bijvoorbeeld een pan met kokende olie waarin je ineens een hoeveelheid water gooit, of zg gehard glas (bijv sekurit) dat bij een verkeerd tikje spectaculair uit elkaar kan spatten. In alle gevallen kan er op zeer korte tijd veel energie vrijkomen.

Wat is nou eigenlijk precies je vraag daaromtrent?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Ge

Ik ga je een ontploffing uitleggen die ik toevallig ken, en ook wel denk dat op meerdere van toepassing zouden kunnen zijn.

NI3 -> N2 + I2

dit wordt uitgebalanceerd als

2NI3 -> N2 + 3I2

Dit wilt dus ruw zeggen dat je van 2 molecule er 4 maakt bij de ontploffing ervan, en dat is niet alles, NI3 bestaat in vaste toestand, wanneer dit naar N2 (stikstofgas) en I2 (joodgas) gaat, krijg je gassen. een gas zoals je ongetwijfeld weet, neemt veel meer plaats in dan een vaste stof, dus je krijgt een uitzetting van de druk op een bepaalde plaats, omdat deze hun weg forceren. (andere moleculen worden weg geduwd door de vrijgekomen gas molecule).

Verder is ook nog de kracht waarbij deze vrijkomen van groot belang.

Afbeelding

Hier zie je een foto van NI3, en merk op dat de I-atomen een zeer grote ionstraling hebben, dit is omwille van het aantal schillen die ze bezetten, en die schillen houden een negatieve lading. deze negatieve lading stoot bij elkaar af, waardoor je een zeer grote sterische hinder hebt (hinder van andere atomen in een molecule), want - en - gaat niet goed samen, daardoor worden die atomen als het waren van het molecule af geslingerd.

Ik hoop dat dit je een beetje inzicht geeft!

Groetjes.

Reageer